Hoe Arke.nl migreerde naar TUI.nl en SEO-posities wist te verbeteren

Dankzij een gefaseerde migratie wist TUI 100% SEO-waarde te behouden – en zelfs te groeien

De winst van TUI.nl

100%

SEO waarde herwonnen

 

30.000+

URL’s in kaart gebracht

 

+12%

verkeer groei in 1 jaar

Samen met Booming hebben we een volledig succesvolle migratie kunnen doorlopen. Met de juiste aanpak hebben wij zelfs enkele risico’s omgezet in kansen.Edwin de Bruin, SEO manager, TUI

De uitdaging

Arke.nl werd TUI.nl, en dat bracht grote SEO-risico’s met zich mee

Reisorganisatie TUI koos ervoor om het welbekende Arke te hernoemen naar het relatief onbekende TUI. Dat had impact op winkels, vliegtuigen, luchthavens, kleding, brochures en de naamsbekendheid – en op de website.

Met 30.000 pagina’s waar bezoekers informatie vinden en tot boekingen worden verleidt, is TUI de grootste partij van de hele Nederlandse reisbranche op SEO-vlak.

Het concern heeft een jaarlijkse omzet van €1 miljard in Nederland per jaar en ongeveer 40% van al het online boekingsverkeer komt binnen via organische zoekresultaten.

De overstap naar een andere website brengt dus serieuze risico’s met zich mee voor de omzet.

Een grote website migratie of naamswijziging doe je als bedrijf niet dagelijks. Je laten ondersteunen door een partij die dit vaker heeft gedaan is daarom een verstandige keuze, zelfs als je al veel SEO kennis in huis hebt. Edwin de Bruin, SEO manager, TUI

Voorkom het verlies van traffic

Ga je over naar een nieuw platform of domein en wil je weten of hulp inschakelen noodzakelijk is? Voorkom ten alle tijden dat je traffic verliest.

Laat SEO migratie soepel verlopen
De oplossing

Een gefaseerde migratie

Overal waar teksten staan, moest Arke naar TUI veranderen. Het online marketingteam van TUI, inventariseerde alle directe verkeersbronnen waar URL’s aanklikbaar waren. Google Adwords, affiliates en display moesten op hetzelfde moment worden overgezet. Booming keek daarnaast óók naar de indirecte verkeersbronnen die linkwaarde doorgeven, en de beleving van de consument op de landingspagina’s. De linkwaarde zit vaak op de verkeerde plaats, en een SEO-migratie is de uitgelezen kans om dat te fiksen.

Het 1-op-1 overzetten van een domein was voorheen de meest veilige manier van migreren. Sinds 3 jaar is dat niet meer het geval en kun je zelfs Google penalty’s meenemen. Het duurt langer voordat Google alle pagina’s weer oppikt en je moet extra veel checks doen. Dat maakt een goed geplande en gefaseerde migratie essentieel.

Het resultaat

100% SEO-waarde herwonnen en een verbetering van ranking posities

Er is met het hele team hard samen gewerkt en met succes: er is nauwelijks een dip geweest. Daarmee is er een stevige basis gelegd voor groei in het SEO-verkeer. Door verdere zoekmachine optimalisaties hebben we de groei ook echt kunnen bereiken. Al 2 maanden na de migratie kreeg TUI.nl betere ranking posities dan Arke het jaar ervoor.

Door het commitment van het hoofdkantoor TUI was er ook dusdanig budget om risico’s goed te onderzoeken en specialisten intern en extern vrij te maken, die de kansen samen konden te pakken.

Zo migreer je zonder dip. Peter vertelt het je in 30 minuten!

Peter van der Graaf is de architect geweest van de SEO migratie van Arke naar TUI. Daarnaast heeft hij vele andere migraties gedaan zoals de die van Casema naar Ziggo. Jij kunt een half uur met hem sparren, profiteer van zijn kennis.

Boek nu jouw gratis SEO-consult
Peter van der Graaf
  • Wat zijn de grootste risico’s voor jouw platform
  • Hoe behoudt jouw website ook zijn waarde
  • Wat kost de juiste SEO migratie begeleiding?