SEO CASE

Zo kreeg Trubendorffer 2693% meer bezoekers uit Google in 12 maanden

Met deze strategie hielp Booming Trubendorffer naar 30% meer leads en 13K minder kosten

De winst van Trubendorffer.nl

+46.1K

Clicks uit Google
per maand

 

€13K

Minder Adspend
per maand

 

 +30%

Meer leads
per maand

*mei 2019 vs. mei 2018

Het effect van de strategie is boven verwachting. In 2019 hadden we een target neergezet en die hebben we halverwege het jaar al gehaald. Dat we al binnen ENKELE maanden beter scoren dan onze top 5 grootste concurrenten is ongelofelijk! Dankzij Booming kunnen we zoveel mogelijk verslaafden in Nederland zo goed mogelijk helpen.Roberto de Fost, Marketeer, Trubendorffer

OVER TRUBENDORFFER

Trubendorffer is met 6 behandellocaties (in Amsterdam, Tilburg, Utrecht, Nijmegen, Den Haag en Den Bosch) de grootste ambulante verslavingshulpverlener in Nederland. Trubendorffer biedt een unieke behandeling waarbij een cliënt niet wordt opgenomen en de behandelingen op één van de behandellocaties volgt, maar thuis kan blijven wonen. Met veel toewijding richt Trubendorffer zich op hun #1 doel: zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk helpen herstellen van hun verslaving.

De uitdaging

Hoe halen we meer leads uit onze huidige investering

In juli 2015 switchte Trubendorffer van bureau, op zoek naar meer rendement op de online marketing inspanningen. Ze wilden méér leads uit de website halen, zodat ze uiteindelijk méér cliënten konden helpen. De conversie op de website en de effectiviteit van de google ads campagne moest beter.

De grootse uitdaging moest nog komen.

In april 2018 kreeg Trubendorffer te maken met een algemene beleidswijziging van Google Ads die specifiek de verslavingszorg raakte. Adverteren op “verslaving”-gerelateerde termen was niet tot nauwelijks meer mogelijk, waardoor het aantal leads uit Google Ads een klap kreeg. Er moest een oplossing komen om de beoogde groei door te zetten.

Ook meer duurzame leads uit Google?

De oplossing

Strategische content en kwalitatieve linkbuilding

De eerste uitdaging voor Booming was om het Google Ads account te optimaliseren. Naast de basis optimalisaties, die Booming altijd toepast, werden de campagnes op verschillende categorieën van lead potentie ingedeeld en continue geoptimaliseerd op basis van de resultaten. Er werden daardoor al snel meer leads gehaald uit het budget. Het aantal bezoekers ging omhoog en de CPL (Cost per lead) werd meer dan gehalveerd.

Grafiek: CPL (Cost per lead) daalt in Google Ads (1 januari 2018 t/m aug 2019)

Totdat medio 2018 de mogelijkheden aanzienlijk werden beperkt door een algemene beleidswijziging van Google. Adverteren op termen als “afkicken“, “cocaïneverslaving” en “alcoholisme” werd vanaf dit moment (bijna) niet meer toegestaan. Dit had tot gevolg dat het aantal impressies, clicks en leads uit google ads sterk terugvielen en de inzet van het beschikbare mediabudget drastische werd beperkt. Om dit te compenseren ontwikkelde en implementeerde Booming een SEO strategie, waarmee de gestelde doelen alsnog konden worden behaald. Ditmaal dus via de organische zoekresultaten.

Ik wist wel dat SEO een duurzame methode was om traffic te krijgen, maar omdat het een lange aanlooptijd heeft was ik in het begin sceptisch. We hadden direct resultaat nodig. Achteraf ben ik ontzettend blij dat we het advies van Booming gevolgd hebben.

Booming breidde daartoe het zoektermonderzoek uit en ontwikkelde de SEO contentstrategie. In de eerste 6 maanden werd getest met diverse thema’s en termzwaartes om de haalbaarheid en concurrentiegraad te bepalen, waaruit de lange termijn strategie verder werd opgebouwd. Trubendorffer.nl kwam met een “kennis” thema waar maandelijks nieuwe landingspagina’s worden geplaatst met relevante SEO-geoptimaliseerde content binnen thema’s zoals drugs-, alcohol- en seksverslaving.

*Bron: Google Search Console | Clicks (lichtblauw) en impressies (donkerblauw)

Het doel van de landingspagina’s was om relevante leads te genereren. Daarom werd een CRO advies uitgebracht. Er werden bijvoorbeeld 2 CTA-buttons toegevoegd, afgestemd op de zoekintentie en awareness fase. Dankzij A/B testing wist Booming met  verschillende aanpassing de conversie met 30% te verhogen. Zo nemen bijvoorbeeld de 3 vinkjes onder de CTA  mogelijk twijfel en  bezwaren weg en zorgen voor sociale bevestiging.

Afbeelding: Vinkjes met USP’s op landingspagina’s zorgen voor 30% meer conversie

Natuurlijk is binnen een beconcurreerde markt alleen content niet genoeg. Er zijn kwalitatieve links nodig om je posities te verbeteren en te behouden. Daarom heeft Booming ook een kwalitatieve linkbuildingstrategie uitgewerkt en geïmplementeerd, waarbij aan de ene kant het volledige domein werd versterkt en aan de andere kant werd gericht op verbeteren van de posities op specifieke verslaving termen.

Uiteindelijk resulteerde dit in een gemiddelde positie binnen de TOP 10 van Google.

Afbeelding: Trubendorffer met een rich snippet op positie-0 voor de term “afkickverschijnselen coke”.

Booming heeft gigantisch geholpen. Ze selecteren de termen, doen aanbevelingen voor copywriters, begeleiden het live zetten en adviseren over verbeteringen. De gehele begeleiding in het proces is heel erg fijn.Roberto de Fost, Marketeer, Trubendorffer

Het resultaat

30% meer leads en een besparing van €13K per maand

In de eerste maanden na de beleidswijziging heeft Booming het aantal leads uit Google Ads redelijk stabiel kunnen houden, ondanks het lagere budget. Dit heeft geleid tot een sterk lagere CPL waardoor er maandenlang relatief veel leads uit een fractie van het originele budget is gehaald.

De SEO strategie zorgde ervoor dat Trubendorffer verder kon groeien. In 12 maanden gingen ze van 27.000 naar 118.500 organische bezoekers per maand (en 500K+ impressies). Over 1 jaar zijn dat meer dan een MILJOEN extra impressies – en de lijn blijft stijgen.

En de grootste winst?

Door de beleidswijziging kon er minder uitgegeven worden aan Google Ads, dat gaf een besparing in kosten van 14K naar 1k per maand. Daar kwamen wel kosten voor terug voor de SEO stategie, bijvoorbeeld voor de productie van de content. Voor behoud van de organische posities in Google is wel continue aandacht nodig, maar de investeringen zijn duurzamer, omdat deze voor langere termijn zullen doorwerken dan investeringen in Google Ads. Er zijn dus uiteindelijk méér leads verkregen tegen een lagere investering.

Grafiek: Aantal leads per maand vanuit Google Ads en Google Organic (Bron: Google Analytics)

Dankzij implementatie van de SEO strategie is het verlies aan traffic en leads door de beperkingen van Google Ads uiteindelijk volledig gecompenseerd. Er is uiteindelijk een stijging van 30% meer leads – stuk voor stuk mensen die Trubendorffer mogelijk kan helpen om van hun verslaving af te komen.

SEO heeft het gat in traffic uit SEA meer dan gecompenseerd. Op een duurzame manier beginnen we er steeds meer uit te halen. Het is drukker geworden, en dat terwijl het bedrag per maand flink omlaag is gegaan.

Bepaal wat jouw SEO kansen zijn, in een gratis consult

Peter heeft persoonlijk aan het SEO succes gestaan van Trubendorffer.nl maar ook van TUI, Ziggo en vele anderen.

Boek nu jouw gratis SEO-consult
Peter van der Graaf
  • Ontdek waarom jouw concurrent zo hoog staat
  • Wat jij moet doen om die positie ook te krijgen
  • En wat het kost om de concurrent te verslaan