Philips DACH Black Friday 2020: 621% uplift affiliate revenues in slechts drie maanden

Met deze aanpak hielp Booming de Philips webshop in de DACH regio tijdens Black Friday de €1 miljoen affiliate revenue benchmark te overtreffen.

De winst van Philips

6 keer

Uplift net revenues in drie maanden

 

681%

ROI resultaat November 2020

 

€1.000.000

Net revenues

De uitdaging

Meer resultaat behalen uit affiliate

Philips was van mening dat het affiliate kanaal veel meer potentie had dan op dat moment in de resultaten zichtbaar was. Toen Booming het management van het programma van het Philips DACH local marketing team in augustus 2020 overnam, waren er de volgende KPI’s met de klant afgesproken:

  1. Verdubbel de affiliate omzet t.o.v. de nulmeting in juli 2020.
  2. Vergroot het aandeel van affiliates in de marketing channel split (op dat moment het 3e kanaal overall)
  3. Verbreed de actieve publisher base en cover de hele customer journey van awareness, inspiratie tot conversie en sales.
  4. Behaal een ROI target van 600%

Zo haal je het maximale uit jouw kanaal

De oplossing

Tijdig in alle fases aanwezig

Bij de strategische aanpak waren de volgende succesfactoren van belang:

  1. Tijdige planning
    Al begin september 2020 waren de eerste publishers benaderd voor Black Friday.  Door de tijdige planning was Booming in staat om de beste exposure pakketten voor de beste prijs voor Philips vast te leggen. Op deze manier was er ook voldoende tijd om alle materiaal en banners tijdig te briefen en aan te leveren.
  2.  Integratie influencer marketing binnen het affiliate kanaal
    De klant wilde affiliate support voor alle stappen in de customer journey. Daarom heeft Booming influencer marketing in de Black Friday campagne geïntegreerd om het awareness en engagement gedeelte voldoende te ondersteunen. Dit was een innovatie die bij Philips nog niet eerder binnen affiliate gedaan was. Door het zine.co platform in Partnerize te integreren, was Booming in staat om via de affiliate campagne influencers te selecteren, beheren, content goedkeuren en betalingen te verrichten.
  3. Flexibel budget tijdens de piekmaand in November
    Voor Black Friday, had Philips 3 targets: basis, stretched en supertarget. Hierbij was er afgesproken dat het van tevoren gealloceerde budget flexibel was. Dit hield in, dat goed presterende kanalen bij een goed ROI resultaat de marketing spend konden doorzetten, zelfs als het gealloceerde budget al overschreden was. Dit maakte mogelijk dat we de affiliate campagne niet hoefden af te remmen tijdens de superpeak.
Het resultaat

Enorme omzetstijging en supertarget gehaald

De zorgvuldige voorbereiding en de slimme strategie heeft zijn vruchten afgeworpen. Al vanaf 18 november begon de dagelijkse omzet enorm te stijgen. De basic en stretched targets waren voor het peak weekend gehaald, we gingen echt knokken voor de super target. Met de flexibel spend hebben we een final push gedaan waardoor uiteindelijk de super target ook gehaald is. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het programma waren de affiliate revenues boven de magische grens van €1.000.000 uitgevallen. in plaats van een verdubbeling was de uplift in net revenues 621%. De ROI KPI was ook boven target geëindigd: 681%. Onze influencers hebben een geweldige bijdrage geleverd. De instagram stories hebben een bereik van 2,5 miljoen consumenten, en aan de engagement kant 1,440 comments en 15,751 likes.

Zo til je jouw affiliate kanaal naar het volgende niveau

Wij vertellen het je graag in een gratis consult. Onze expert Kinga staat klaar met strategisch advies, internationale contacten en natuurlijk deskundige uitvoering.

Boek nu jouw gratis affiliate-consult
Peter van der Graaf
  • Zeer ervaren en meertalig affiliate team
  • Internationale publisher contacten wereldwijd
  • Wij helpen de juiste KPI’s te bepalen en behalen
  • Haal het maximale uit het meest rendabele marketing kanaal