Marketplaces

Een marketplace strategie voor merken

Marketplaces zijn booming! De consument kiest, steeds meer buyer journeys beginnen nu al op marketplaces. Zoekopdrachten verplaatsen zich van Google naar Amazon of Bol. Maar wat betekent dit voor jou als merk? Jouw producten zijn er vaak al zichtbaar of zouden dat moeten zijn. Laat je dit over aan de marktdynamiek waaronder de vaste retail partners of kies je zelf positie en neem je controle over je Merk presentatie in op deze domeinen? Daarnaast is het nog onzeker welke bewegingen de platformen als Amazon gaan maken in hun eigen strategie. Behoud je de wholesaler rol of stap je over op een eigen seller account? Elk merk moet hier zijn eigen keuzes in maken voordat de markt het voor ze doet. Het is dus van belang dat je een goed doordachte strategie ontwikkelt.

Als merk wil je onderdeel van het spel zijn, en bijvoorkeur als regisseur

  • Bepaal de guidelines voor de retailers
  • Krijg inzicht in de product pricing strategieën
  • Garandeer de correctie presentatie van je producten en merk
  • Zorg dat jouw producten ook op marketplaces het beste gevonden worden

Waarom een merk een marketplace strategie nodig heeft

  • Incrementele omzet kansen benutten
  • Beter inzicht in potentiële nieuwe klanten die anders onzichtbaar blijven
  • Outlet voor aging stock
  • Potentiële oplossing voor warehouse en distributie uitdagingen
  • Essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie strategie

Om dit te realiseren kan Booming op alle vlakken ondersteuning bieden

Onderdelen van een succesvolle marketplace strategie en implementatie

  • Bepalen marketplaces strategie
  • Onboarding op alle relevante marketplaces
  • Brand protection
  • SEO optimalisatie voor marketplaces
  • Paid campaigns voor marketplaces

Als je twijfelt over de juiste marketplace strategie voor jouw merk. In 30 minuten brengt Lennart je verder.

Lennart Ruigrok is docent aan de Hogeschool van Amsterdam en verder veel gevraagd als trainer en spreker bij o.a. Emerce. Hij is de marketplace expert en denkt mee met de grote merknamen.

Boek nu een gratis Marketplace consult
Lennart-Ruigrok
  • Zelf zichtbaar of via een andere partij?
  • Met welk assortiment aan de slag?
  • Direct aansluiten of middels tools?
  • Hoe bescherm je jouw merk?