Jeroen van der Linde
Jeroen van der Linde op 21 april 2021

Site Speed Optimisation

Een snellere site betekent meer verkeer

Het sneller maken van je website, bekend als site speed optimisation, was altijd al een belangrijk onderdeel van SEO. Nu Google in mei 2021 van site speed een bepalende rankingfactor maakt, is het nu helemaal tijd om je laadsnelheid structureel te verbeteren.

Sinds mei vorig jaar neemt Google de page experience signalen mee in zijn Google Search ranking. Google benoemde daarbij criteria zoals laadsnelheid en mobielvriendelijkheid als rankingfactoren. Dat viel samen met de lancering van Core Web Vitals  – een serie statistieken voor snelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit – waarmee site-eigenaren de gebruikerservaring op het internet kunnen meten. Vanwege corona besloot Google te wachten met de aanpassing van zijn algoritme om site-eigenaren voldoende tijd te geven om hun website te verbeteren, tot mei 2021. Vanaf dan scoort je site beter in Google wanneer deze sneller laadt dan je concurrentie.

Maar ook zonder Google’s aanpassing presteert een trage website slechter dan een snelle website. Onderzoek van Aberdeen Group wijst uit dat de snelheid van een website directe invloed heeft op de bezoekerstevredenheid en de uiteindelijke conversie. Volgens Aberdeen Group verlaagt elke 1 seconde vertraging de bezoekerstevredenheid met 16%, het aantal pageviews met 11% en de conversies met 6%. Aanvullend onderzoek van Google stelt dat de kans op bounces met 32% toeneemt wanneer de laadtijd van 1 naar 3 seconden gaat. Kortom: het optimaliseren van je site speed is echt belangrijk voor je online succes.

Site speed optimisation: het optimaliseren van de laadsnelheid

De website speed of website performance is de snelheid waarmee de website laadt voor de gebruiker. Omdat een trage website resulteert in een negatieve gebruikerservaring en Google dat wil voorkomen, zal een trage website nu dus ook slechter ranken in Google en zo minder verkeer krijgen. Met site speed optimisation kijk je naar de manier waarop je website laadt, waar er snelheidswinst te behalen is en hoe je ervoor kunt zorgen dat je de laadsnelheid verbetert.

Wat zijn de meest voorkomende boosdoeners?

Waarom is de ene website zoveel sneller dan de andere website? Daar zijn uiteenlopende redenen voor. Dit zijn de meest voorkomende boosdoeners:

  • Afbeeldingen. Afbeeldingen die niet zijn geoptimaliseerd voor het formaat waarin ze worden getoond en het moment waarop ze nodig zijn. De meest voorkomende fout is het niet optimaliseren van een hoge resolutiefoto voor het internet.
  • Webhosting Bij een websitebezoek worden sitebestanden door de browser opgevraagd van de server van je webhoster. Een trage server betekent direct een trage website.
  • Extra functionaliteit. Het toevoegen van functionaliteiten zoals live-chat, cookiemeldingen en personalisatie gebeurt via third-party oplossingen. De impact op de snelheid kan echter aanzienlijk zijn zonder een juiste implementatie.
  • Stijl, layout. De opmaak, kleur en lettertypes van een webpagina worden beschreven met CSS. Zonder optimalisatie en het verwijderen van onnodige elementen kan CSS resulteren in grote bestanden die elk om een HTTP request vragen.
  • Javascript Dit is een van de belangrijkste programmeertalen van het web en wordt gebruikt om webpagina’s interactiever te maken. Interactiviteit resulteert echter ook vaak in vertraging.
  • Doorverwijzingen Oude URL’s kun je met een doorverwijzing handig doorzetten naar de nieuwe URL’s, maar kunnen ook het bezoek onnodig vertragen.

De drie meetpunten van Core Web Vitals

Bij het begrijpen van site speed staat de ervaring van de eindgebruiker centraal. Hoelang duurt het voordat je iets ziet? Hoelang duurt het voordat je iets kunt doen? Google’s Core Web Vitals gebruikt de volgende drie meetpunten om de laadsnelheid te kunnen meten:

Bron afbeelding: web.dev

  • Largest Contentful Paint (LCP): meet de laadprestaties van de website. Voor een goede gebruikerservaring moet LCP plaatsvinden binnen 2,5 seconden nadat de pagina voor het eerst wordt geladen.
  • First Input Delay (FID) : meet de tijd waarbinnen interactiviteit mogelijk is. Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten pagina’s een FID hebben van minder dan 100 milliseconden.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): meet de visuele stabiliteit: of er tijdens het laden nog onderdelen verschuiven waardoor een klik verkeerd landt. Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten pagina’s een CLS van minder dan 0,1 hebben.

Inzicht krijgen in je site speed

Google Search Console is Google’s dashboard voor site-eigenaren om inzicht te krijgen in hoe Google hun site ervaart. Hierin vind je ook het Search Console-rapport voor Core Web Vitals (site-vitaliteit in het Nederlands). Hiermee krijg je inzicht in eventuele problemen voor je website en kun je verbeterkansen identificeren. Daarbij zal je direct het verschil tussen desktop en mobiel opvallen.

De toename in mobiel browsen neemt al sinds 2009 fors toe. Volgens Statcounter haalde mobielverkeer het desktopverkeer eind november 2016 in. Google reageerde hierop door mobielvriendelijke pagina’s hoger te plaatsen voor mobiele gebruikers. Nu in 2021 stelt Google steeds hogere eisen aan de mobiele gebruikerservaring: sites moeten mobile-first zijn.

Verschil in type bezoekers

Beperk je echter niet alleen tot de inzichten die je van Google krijgt. De tooling van Google bekijkt een pagina altijd alsof deze voor de eerste keer wordt bezocht. Terugkerende bezoekers kun je echter een betere beleving bieden door het cachen van bestanden. Door caching worden bestanden niet meer elke keer geladen bij een nieuw bezoek, waardoor de snelheid significant verbetert na het eerste bezoek. Voor webshops die afhankelijk zijn van het opbouwen van een langdurige klantrelatie is caching een cruciale factor.

Snelheid telt

Google houdt maximaal 2,5 seconden aan als goede laadsnelheid (LCP). Volgens Kissmetrics verwacht 47% van de bezoekers zelfs een laadtijd van 2 seconden of minder, en haakt 40% af wanneer het laden langer dan 3 seconden duurt. Kortom, haalt jouw website deze verwachtingen niet? Dan zul je steeds meer zoekverkeer verliezen. Wanneer zoekverkeer een belangrijke motor is van jouw online succes, maak dan direct werk van het versnellen van je website.