Positief rendement draaien op campagnes. Dit is de uitdaging bij zoekmachine adverteren. Het is belangrijk voor bedrijven dat je in geval van relevante zoekopdrachten zichtbaar wordt in de zoekresultaten van je doelgroep. Search Engine Advertising (SEA) marketing draagt bij aan een prominente positie in de zoekresultaten in zoekmachines. Snel traffic naar je website krijgen wordt gerealiseerd door betaalde en creatieve advertentiecampagnes. Het draait om conversiegerichte en passende advertenties die het beste aansluiten bij de doelgroep en jouw ‘business’.
Er zijn tientallen marketing tools om SEA campagnes te beheren en te optimaliseren om meer omzet te halen uit campagnes. De juiste tool kiezen is essentieel bij SEA management, maar hoe weet je welke tool het beste aansluit bij jouw business en de bedrijfsdoelstellingen? Wij hebben research gedaan en hebben 7 tools vergeleken om jou te helpen met de juiste tool te kiezen.
Wat is SEA marketing?
Met Search Engine Advertising (SEA) wordt er met de juiste zoekwoorden ingespeeld op de wensen en behoefte van de doelgroep. Met SEA kan je veel traffic naar de website in een korte tijd realiseren. SEA marketing houdt zich bezig met het opzetten, monitoren en bijsturen van advertentie campagnes binnen zoekmachines. Dit wordt gedaan door te adverteren op zoekwoorden en hiervoor budget ter beschikking te stellen. Je wilt veel relevant verkeer uit je advertenties halen, tegen lage kosten.
Het is mogelijk om op een effectieve manier te communiceren met kwalitatieve content en gerichte targeting. Middels creatieve advertenties en de juiste zoekwoorden verwerkt in teksten weet je onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrent.
Wat zijn SEA management tools?
Tools die ter ondersteuning worden gebruikt voor SEA kunnen gebruikt worden om campagnes in zoekmachines te beheren en te optimaliseren.
Er zijn veel SEA tools op de markt. Deze tools kunnen ingezet worden voor automatisering van biedingen en budget, optimalisatie van campagne inrichting en feed management voor het automatisch in- en uitschakelen van campagnes aan de hand van het actuele productaanbod.
Alle advertentie campagnes bij verschillende zoekmachines komen bij elkaar in één systeem, wat in zijn totaliteit beheerd wordt. Door Analytics-tools toe te voegen en door tool-eigen analytics, kunnen campagnes makkelijk worden aangestuurd op basis van marges en KPI’s.
Sommige tools hebben ook feed management geïntegreerd. Feed management is het optimaliseren van een of meerdere product experts vanuit websites. Alle producten komen samen in een platform met daarin gedetailleerde informatie over de producten. Elk moment is de productfeed up-to-date op alle platformen. Op basis van de feed kan geadverteerd worden (feed based adverteren)
Dit zijn de 7 marketing tools die we vergeleken hebben
Er zijn verschillende SEA management tools die je kan inzetten voor het automatiseren van opzetten, monitoren en bijsturen van SEA campagnes. De 7 tools die in dit artikel naar voren komen gebruiken we zelf bij onze klanten.
De tools waarmee we bij Booming werken zijn Adchieve, ProductsUp, Optmyzr, Channable, Adscale, bGenius en ChannelEngine.
1. Optmyzr
Optmyzr Is opgericht in 2013 door ex-Googlers met de missie om het leven van degenen die PPC-accounts beheren beter te maken door automatisering. Op basis van AI en machine learning worden belangrijke taken geautomatiseerd en relevante mogelijkheden voor PPC-professionals verhoogt. Het Amerikaanse bedrijf is wereldwijd actief en wordt gebruikt door meer dan 45.000 adverteerders. Bekijk details over Optmyzr.
2. Adchieve
Adchieve is een onafhankelijk bedrijf dat is opgericht in 2005. Het bedrijf ontwikkeld automatiseringsoplossingen voor het adverteren in zoekmachines zoals Google. Adchieve is de grootste gebruiker van de Google shopping API ter wereld. De focus ligt zowel op betaalde tekstadvertenties als op Google Shopping. Het automatiseren van online advertenties door het creëren van algoritmes wat past bij de data van de klant. Bekijk details over Adchieve.
3. Adscale
Adscale is een Ecommerce advertising platform wat is opgericht in 2014. Adscale verwerkt de kracht van AI technologie in advertenties door automatisch advertenties te maken en te optimaliseren in Google, Facebook en Instagram. Bekijk details over AdScale.
4. bGenius
bGenius is een management software opgericht in 2012. De tool biedt marketeers de mogelijkheid om campagnes in verschillende zoekmachines in één systeem te beheren en te optimaliseren. bGenius koppelt feitelijk de back office en het web analytics accounts, om campagnes te sturen op basis van marge en aanvullende KPI’s. Bekijk details over bGenius.
5. Channable
Channable is een feed management en SEA tool waarbij marketingbureaus en verkopers op een gemakkelijke manier producten kunnen aanbieden op marketplaces, vergelijkingssites en affiliate platformen. Bekijk details over Channable.
6. ChannelEngine
ChannelEngine is een Nederlands bedrijf dat is opgericht in 2013. Het bedrijf helpt merken, retailers en groothandels om effectief te verkopen op online marketplaces. Het verkoop van producten en het beheren van de orders kan met één koppeling. Bekijk details over ChannelEngine.
7. ProductsUp
ProductsUp is software voor het beheren en optimaliseren van de productfeed. Met flexibele data en naadloze connectiviteit kunnen ProductsUp-klanten hun product sneller op de markt brengen, hun bedrijf opschalen en nieuwe kansen grijpen. De cloud gebaseerde software wordt vertrouwd door meer dan 800 bedrijven over de hele wereld. Bekijk details over ProductsUp.
7 marketing tools vergeleken: overzicht van de SEA features
We hebben de marketing tools op vier vlakken vergeleken:
- Wat de tool aanbiedt, zoals omschreven door de marketing tool zelf – wat zegt de marketing tool zelf over de tool.
- Algemene informatie – dit beschrijft informatie over de prijs, of ze wereldwijd actief zijn en of het een Nederlands bedrijf is.
- Algemene features – dit omschrijft de algemene omvang van de mogelijkheden van de marketing tools met betrekking tot SEA.
- Targeting – omschrijft de online contactpunten van de marketing tool met betrekking tot de zoekmachines.
Wat de tool aanbiedt, zoals omschreven door de marketing tool zelf:
- Optmyzr: Het beheren van PPC-accounts
beter maken door automatisering. - bGenius: Campagnes in verschillende zoekmachines in 1 systeem te beheren en optimaliseren.
- Adchieve: Automatiseren van online advertising door algoritmes te maken wat past bij de data van de klant.
- ChannelEngine: Helpt klanten om effectief te verkopen op online marketplaces.
- Adscale: Advertising platform met automatisering en AI.
- ProductsUp: Beheren en optimaliseren van productgegevens feed
- Channable: Helpt klanten om producten aan te bieden op marketplaces, vergelijkingssites en affiliate platforms.
Algemene features
De algemene features beschrijven de omvang van de mogelijkheden van de tools. Deze features komen het meest voor bij de tools en vormen een basis voor het managen van advertenties. Een SEA programma omvat onder andere een rendementgedreven roadmap, conversie optimalisatie van ads tot landingspagina en slim gebruik van automatisering en systemen. De features die wij hebben gecheckt ondersteunen bij dit programma.
- Feed management
Optimalisatie van productfeed voor search ad en/of shopping campagnes. - Campagnestructuur optimalisatie
Suggesties voor optimaliseren van campagne structuur. Bevindt zich 1 zoekwoord in meerdere campagnes? Moeten er zoekwoorden worden uitgesloten of juist verwijderd uit de negatieve zoekwoordenlijst? Mist er een zoekwoordtype in de campagne? Dit komt allemaal voor in iedere campagne door dagelijks management. Een tool kan hierbij ondersteunen - Budget optimalisatie
Automatiseren van budgetverdeling over meerdere campagnes, zodat je dagelijks optimaal gebruik maakt van het beschikbare budget. - Bid optimalisatie
Automatiseren van biedingen, zodat je dagelijks optimaal gebruik maakt van het beschikbare budget en binnen de KPI blijft. - Reporting
Tools kunnen mooie rapportages voor je maken op basis van de beschikbare cijfers. - AI- suggestions
Er kunnen verbanden worden gelegd in de beschikbare data. Op basis hiervan kunnen tips worden gegeven die waardevol zijn voor de campagne - Campaign management interface
Wil je 1 interface voor al je PPC campagnes en niet meer inloggen in iedere PPC campagne afzonderlijk dan is een single interface makkelijk.