Lennart Ruigrok
Lennart Ruigrok op 20 oktober 2020

Search Engine Advertising: 7 marketing tools vergeleken

De juiste marketing tool voor SEA

Positief rendement draaien op campagnes. Dit is de uitdaging bij zoekmachine adverteren. Het is belangrijk voor bedrijven dat je in geval van relevante zoekopdrachten zichtbaar wordt in de zoekresultaten van je doelgroep. Search Engine Advertising (SEA) marketing draagt bij aan een prominente positie in de zoekresultaten in zoekmachines. Snel traffic naar je website krijgen wordt gerealiseerd door betaalde en creatieve advertentiecampagnes. Het draait om conversiegerichte en passende advertenties die het beste aansluiten bij de doelgroep en jouw ‘business’.

Er zijn tientallen marketing tools om SEA campagnes te beheren en te optimaliseren om meer omzet te halen uit campagnes. De juiste tool kiezen is essentieel bij SEA management, maar hoe weet je welke tool het beste aansluit bij jouw business en de bedrijfsdoelstellingen? Wij hebben research gedaan en hebben 7 tools vergeleken om jou te helpen met de juiste tool te kiezen.

Wat is SEA marketing?

Met Search Engine Advertising (SEA) wordt er met de juiste zoekwoorden ingespeeld op de wensen en behoefte van de doelgroep. Met SEA kan je veel traffic naar de website in een korte tijd realiseren. SEA marketing houdt zich bezig met het opzetten, monitoren en bijsturen van advertentie campagnes binnen zoekmachines. Dit wordt gedaan door te adverteren op zoekwoorden en hiervoor budget ter beschikking te stellen. Je wilt veel relevant verkeer uit je advertenties halen, tegen lage kosten.

Het is mogelijk om op een effectieve manier te communiceren met kwalitatieve content en gerichte targeting. Middels creatieve advertenties en de juiste zoekwoorden verwerkt in teksten weet je onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrent.

Wat zijn SEA management tools?

Tools die ter ondersteuning worden gebruikt voor SEA kunnen gebruikt worden om campagnes in zoekmachines te beheren en te optimaliseren.

Er zijn veel SEA tools op de markt. Deze tools kunnen ingezet worden voor automatisering van biedingen en budget, optimalisatie van campagne inrichting en feed management voor het automatisch in- en uitschakelen van campagnes aan de hand van het actuele productaanbod.

Alle advertentie campagnes bij verschillende zoekmachines komen bij elkaar in één systeem, wat in zijn totaliteit beheerd wordt. Door Analytics-tools toe te voegen en door tool-eigen analytics, kunnen campagnes makkelijk worden aangestuurd op basis van marges en KPI’s.

Sommige tools hebben ook feed management geïntegreerd. Feed management is het optimaliseren van een of meerdere product experts vanuit websites. Alle producten komen samen in een platform met daarin gedetailleerde informatie over de producten. Elk moment is de productfeed up-to-date op alle platformen. Op basis van de feed kan geadverteerd worden (feed based adverteren)

Dit zijn de 7 marketing tools die we vergeleken hebben

Er zijn verschillende SEA management tools die je kan inzetten voor het automatiseren van opzetten, monitoren en bijsturen van SEA campagnes. De 7 tools die in dit artikel naar voren komen gebruiken we zelf bij onze klanten.

De tools waarmee we bij Booming werken zijn Adchieve, ProductsUp, Optmyzr, Channable, Adscale, bGenius en ChannelEngine.

 

 1. Optmyzr

Optmyzr Is opgericht in 2013 door ex-Googlers met de missie om het leven van degenen die PPC-accounts beheren beter te maken door automatisering. Op basis van AI en machine learning worden belangrijke taken geautomatiseerd en relevante mogelijkheden voor PPC-professionals verhoogt. Het Amerikaanse bedrijf is wereldwijd actief en wordt gebruikt door meer dan 45.000 adverteerders. Bekijk details over Optmyzr.

 

2. Adchieve

Adchieve is een onafhankelijk bedrijf dat is opgericht in 2005. Het bedrijf ontwikkeld automatiseringsoplossingen voor het adverteren in zoekmachines zoals Google. Adchieve is de grootste gebruiker van de Google shopping API ter wereld. De focus ligt zowel op betaalde tekstadvertenties als op Google Shopping. Het automatiseren van online advertenties door het creëren van algoritmes wat past bij de data van de klant. Bekijk details over Adchieve.

 

3. Adscale

Adscale is een Ecommerce advertising platform wat is opgericht in 2014. Adscale verwerkt de kracht van AI technologie in advertenties door automatisch advertenties te maken en te optimaliseren in Google, Facebook en Instagram. Bekijk details over AdScale.

 

4. bGenius

bGenius is een management software opgericht in 2012. De tool biedt marketeers de mogelijkheid om campagnes in verschillende zoekmachines in één systeem te beheren en te optimaliseren. bGenius koppelt feitelijk de back office en het web analytics accounts, om campagnes te sturen op basis van marge en aanvullende KPI’s. Bekijk details over bGenius.

 

5. Channable

Channable is een feed management en SEA tool waarbij marketingbureaus en verkopers op een gemakkelijke manier producten kunnen aanbieden op marketplaces, vergelijkingssites en affiliate platformen. Bekijk details over Channable.

 

6. ChannelEngine

ChannelEngine is een Nederlands bedrijf dat is opgericht in 2013. Het bedrijf helpt merken, retailers en groothandels om effectief te verkopen op online marketplaces. Het verkoop van producten en het beheren van de orders kan met één koppeling. Bekijk details over ChannelEngine.

7. ProductsUp

ProductsUp is software voor het beheren en optimaliseren van de productfeed. Met flexibele data en naadloze connectiviteit kunnen ProductsUp-klanten hun product sneller op de markt brengen, hun bedrijf opschalen en nieuwe kansen grijpen. De cloud gebaseerde software wordt vertrouwd door meer dan 800 bedrijven over de hele wereld. Bekijk details over ProductsUp.

7 marketing tools vergeleken: overzicht van de SEA features

We hebben de marketing tools op vier vlakken vergeleken:

  1. Wat de tool aanbiedt, zoals omschreven door de marketing tool zelf – wat zegt de marketing tool zelf over de tool.
  2. Algemene informatie – dit beschrijft informatie over de prijs, of ze wereldwijd actief zijn en of het een Nederlands bedrijf is.
  3. Algemene features – dit omschrijft de algemene omvang van de mogelijkheden van de marketing tools met betrekking tot SEA.
  4. Targeting – omschrijft de online contactpunten van de marketing tool met betrekking tot de zoekmachines.
Wat de tool aanbiedt, zoals omschreven door de marketing tool zelf:
  • Optmyzr: Het beheren van PPC-accounts
    beter maken door automatisering.
  • bGenius: Campagnes in verschillende zoekmachines in 1 systeem te beheren en optimaliseren.
  • Adchieve: Automatiseren van online advertising door algoritmes te maken wat past bij de data van de klant.
  • ChannelEngine: Helpt klanten om effectief te verkopen op online marketplaces.
  • Adscale: Advertising platform met automatisering en AI.
  • ProductsUp: Beheren en optimaliseren van productgegevens feed
  • Channable: Helpt klanten om producten aan te bieden op marketplaces, vergelijkingssites en affiliate platforms.

Algemene features

De algemene features beschrijven de omvang van de mogelijkheden van de tools. Deze features komen het meest voor bij de tools en vormen een basis voor het managen van advertenties. Een SEA programma omvat onder andere een rendementgedreven roadmap, conversie optimalisatie van ads tot landingspagina en slim gebruik van automatisering en systemen. De features die wij hebben gecheckt ondersteunen bij dit programma.

  • Feed management
    Optimalisatie van productfeed voor search ad en/of shopping campagnes.
  • Campagnestructuur optimalisatie
    Suggesties voor optimaliseren van campagne structuur. Bevindt zich 1 zoekwoord in meerdere campagnes? Moeten er zoekwoorden worden uitgesloten of juist verwijderd uit de negatieve zoekwoordenlijst? Mist er een zoekwoordtype in de campagne? Dit komt allemaal voor in iedere campagne door dagelijks management. Een tool kan hierbij ondersteunen
  • Budget optimalisatie
    Automatiseren van budgetverdeling over meerdere campagnes, zodat je dagelijks optimaal gebruik maakt van het beschikbare budget.
  • Bid optimalisatie
    Automatiseren van biedingen, zodat je dagelijks optimaal gebruik maakt van het beschikbare budget en binnen de KPI blijft.
  • Reporting
    Tools kunnen mooie rapportages voor je maken op basis van de beschikbare cijfers.
  • AI- suggestions
    Er kunnen verbanden worden gelegd in de beschikbare data. Op basis hiervan kunnen tips worden gegeven die waardevol zijn voor de campagne
  • Campaign management interface
    Wil je 1 interface voor al je PPC campagnes en niet meer inloggen in iedere PPC campagne afzonderlijk dan is een single interface makkelijk.

Targeting van de tool

SEA campagnes kunnen uitgevoerd worden via meerdere digitale contactpunten. De contactpunten omvatten verschillende interacties. We hebben onderscheid gemaakt in Google en Microsoft. En er zit onderscheid in search, shopping en display.

De bevindingen

De zeven tools die zijn vergeleken hebben verschillende functies. Optmyzr en Adscale zijn puur gericht op SEA. De twee tools automatiseren online advertising en bieden geen feed management.

Channable, Adchieve en bGenius zijn marketing tools voor feed management en SEA. De tools dragen bij aan het aanbieden van producten op marketplaces, vergelijkingssites en affiliate platforms. Daarnaast bieden de marketing tools campagnebeheer aan voor SEA. De campagnes worden in verschillende zoekmachines worden in één systeem beheert en geoptimaliseerd.

Bij ChannelEngine en ProductsUp ligt de focus van de tool niet bij SEA. ChannelEngine helpt klanten om effectief te verkopen op online marketplaces. En ProductsUP beheert en optimaliseert productgegevensfeeds. Beide zijn erg bezig met feed management en marketplaces.

Onze ervaring

De 7 marketing tools die wij hebben vergeleken gebruiken we zelf bij Booming. Het hangt per bedrijf en doel af welke tool het beste kan worden ingezet. Graag delen wij onze ervaringen van de marketing tools met je.

 1. Optmyzr

Optmyzr is een fijne tool voor het beheren van grote accounts met voldoende data. De marketing tool is in staat om accounts goed te doorgronden en om analyses te presenteren. Daarnaast is het mogelijk om zelf analyse templates te maken.

  • Sterke punten: De features die wij sterk vinden zijn de PCC
    Investigator, de Shopping Builder en de PCC Policy end Audits-tool. De PCC Investigator gaat de diepte in met het vinden van oorzaken van wijzigingen. De Shopping Builder kan
    meerdere campagnes aanmaken op basis van een feed en de PPC Policy and Audits-tool geeft inzicht in de gezondheid van het account.
  • Minder sterke punten: Bij weinig data heb je weinig aan de marketing tool vinden wij. Daarnaast is het echt een hulptool voor handmatig bieden en niet voor smart bidding.
2. Bgenius

bGenius is een tool dat volledig is ontworpen voor het beheren van SEA campagnes. Alles wordt beheerd vanuit de marketing tool, zodat je niet meer hoeft in te loggen in Google Ads of Microsoft Ads. Met feed management werk je met verschillende feeds die voortkomen uit je bronfeed.

  • Sterke punten: Wij zijn erg tevreden over de support van bGenius. De
    tool denkt met je mee om tot jouw optimale feed te
    komen.
  • Minder sterke punten: Feed optimalisatie vergt soms meerdere feeds. bGenius overruled aanpassingen in Google ads. Hierbij is het belangrijk dat je altijd managed vanuit de tool.
3. Adchieve

Adchieve is een uitstekende tool om zowel Search als Shopping-campagnes aan te maken op basis van een feed. Op basis van de status van een product in een feed worden advertenties geactiveerd of gepauzeerd. Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden wat betreft het aanpassen van de feed binnen hun Rules-feature.

  • Sterke punten: Er zijn veel mogelijkheden om de feeds aan te passen,
    dit vinden we erg fijn. Daarnaast neemt de
    Creation-tool veel campagne opzet werk uit handen.
  • Minder sterke punten: Wij vinden dat de interface wellicht beter kan betreft gebruiksvriendelijkheid. Het kan even zoeken zijn voordat je op de juiste plek terecht komt.
4. ChannelEngine

ChannelEngine is vooral een marketplace tool. Als je een marketplace tool hebt dan is een Google Shopping feed een mooie uitkomst.

  • Sterke punten: Wij vinden deze tool misschien wel de beste feed
    management tool van Nederland voor marketplaces. Daarnaast zijn we ook zeer tevreden over de feed management voor Google Shopping.
  • Minder sterke punten: Wij missen Google Ads feed management bij deze marketing tool.
5. Adscale

Adscale neemt veel werk uit handen betreft campagnemanagement. Het heeft tijd nodig om voldoende data te verzamelen, maar zodra dit is gebeurt worden de biedingen aangepast op basis van het algoritme.

  • Sterke punten: Wij zijn erg tevreden over het automatiseren van alle
    bodaanpassingen dat Adscale aanbiedt. Adscale kan veel tijd besparen als er veel campagnes of accounts zijn die eenvoudig beheerd moeten worden.
  • Minder sterke punten: Wij vinden dat het lastig is om zelf bij te schakelen wanneer het goed of minder goed gaat met betrekking op resultaten. Dit komt omdat alles geautomatiseerd wordt.
6. ProductsUP

ProductsUp is dé tool voor bedrijven die op basis van een feed meerdere feeds nodig hebben voor verschillende doeleinden. Ondanks de uitgebreide help-section, hadden wij wat tijd nodig om de weg te vinden binnen de uitgebreide interface. Als je de interface doorhebt is het fijn om mee te werken, omdat het veel mogelijkheden biedt om feeds aan te passen.

  • Sterke punten: Wij vinden dat het lijkt dat alles mogelijk is binnen
    ProductsUp. In plaats van rules werkt ProductsUp met
    boxen. Hierdoor kan je op basis van tal van
    voorwaarden waarden of de inhoud van kolommen toevoegen, aanpassen of verwijderen.
  • Minder sterke punten: ProductsUp heeft een uitgebreide interface. Het werkt namelijk met drie feedlagen, waarbij de toplaag de laag is waar je aan alle knoppen kan draaien. Bij ons duurde het even voordat we de mogelijkheden van ProductsUp onder de knie hadden.
7. Channable

Channel is, mede door zijn gebruiksvriendelijkheid, een goede tool voor feed management. De ervaringen bij ons zijn positief door de interfase, het gemak waarmee de feed kan worden aangepast en de goede support. Channable is daarbij naast Google Shopping ook in te zetten voor Bol.com, Amazon en andere marketplaces.

  • Sterke punten: Met Channable kunnen we eenvoudig feeds aanpassen
    door middel van de regels, door suggesties die ze aanleveren en de support. Daarnaast is er online veel support te vinden en zijn ze goed bereikbaar. Ook kan de analytics-gegevens gekoppeld worden en is het
    mogelijk om producten actief of inactief te zetten op basis van productprestaties.
  • Minder sterke punten: Aangezien het een grotendeels een feed management tool is, ligt de focus niet op SEA. Wij vinden dat je tegen de limiet loopt van mogelijkheden bij grote SEA accounts.

Conclusie: wat zijn de beste SEA management tools?

Het onderscheid in de zeven tools die we vergeleken hebben zit voornamelijk in het verschil van feed management en SEA management. Optmyzr en Adscale zijn puur gericht op SEA. Channable, Adchieve en bGenius is voor feedmanagement en SEA. En ChannelEngine en ProductsUp zijn voornamelijk feed management tools.

Wij bij Booming vinden Opmyzr, bGenius, Adscale, erg fijn werken voor SEA management. De marketing tools Adchieve, ProductsUp en Channable zijn goed te gebruiken voor feed management. En ChannelEngine is vooral een marketplace tool.

Het is lastig om te zeggen welke marketing tool het beste is, aangezien iedere tool andere mogelijkheden aanbiedt en verschillende doelen hebben zoals feed management of SEA management. De marketing tools zijn er ter ondersteuning voor het optimaliseren van marketingprocessen.

Tools ter ondersteuning van SEA management

Maar het gaat niet alleen om de tool. De tools dienen ter ondersteuning en zijn een goed hulpmiddel voor het opzetten, monitoren en bijsturen van campagnes. Met de marketing tools kan er slim gebruik worden gemaakt van automatisering en systemen, maar het grootste deel moet uitgevoerd worden door het denkwerk achter de hele strategie. Bij SEA moet er gestuurd worden op rendement. Het instellen van de juiste metingen is de basis. Het hele programma rondom SEA draait om rendementgedreven roadmaps, de optimale verdeling van effort vs. effect, focus op jouw doelgroep, conversie optimalisatie, optimale integratie met andere kanalen zoals SEO en optimale bepaling en timing van mediaspend. De campagnes moeten gemonitord en bijgestuurd worden om te sturen op rendement, om zo optimaal resultaat te behalen.


Er zijn naar onze eigen inzicht een aantal relevante tools geselecteerd en meegenomen in de vergelijking. De lijst is volledig onafhankelijk tot stand gekomen. We zijn niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden. Mis je tools of heb je vragen of aanvullingen op onze bevindingen? Neem dan contact met ons op.

Ontdek hoe we ook jouw rendement kunnen boosten

Plan het gesprek en check jouw onbenut potentieel.

Plan nu je performance quickscan

Inzicht in jouw:

Lennart-Ruigrok
  • Rendement kansen
  • Kostenreductie mogelijkheden
  • Slimme automatisering opties
  • Efficiëntie verbeteringen