Clarissa Filius
Clarissa Filius op 18 februari 2021

Retailers, zo gebruik je Google om méér Click & Collect klanten naar je winkels te krijgen

Vlak na de eerste lockdown is online shoppen met 95% toegenomen. Dankzij click & collect kun je nu ook als retailer zonder webshop van deze verandering in shopgedrag profiteren. Tenminste, als je online zoekers naar je vestigingen weet te krijgen. Je hebt als retailer één groot voordeel ten opzichte van webshops, je fysieke locaties.

Online bestellen neemt een enorme vlucht

Al sinds de eerste lockdown hebben winkeliers het moeilijk. Casual shopping is verleden tijd, consumenten moeten gericht op zoek gaan naar wat ze willen hebben en dit in de meeste gevallen online bestellen. Deze zoektocht begint meestal op Google. We zien daardoor dat zoekgedrag rond bestellen en bezorgen enorm in populariteit is gestegen. Ter illustratie, het aantal zoekopdrachten naar “online bestellen” steeg tijdens de eerste lockdown met 238% en is op het moment van schrijven nog steeds hoger dan ooit tevoren.

Bron: Google Trends

Tot voor kort leken vooral de webshops van deze toename in zoekverkeer te profiteren. Gelukkig komt daar met click & collect verandering in. Dankzij click & collect kun je hier als retailer zonder webshop ook van profiteren. Je kan namelijk online zoekers naar je winkels trekken.

Vanwege oplopende bezorgtijden bij webshops is het goed mogelijk dat consumenten dit principe zullen waarderen . Het is geen vervanging van normaal winkelverkeer, maar het zorgt er wel voor dat retailers zonder webshop nu ook online klanten kunnen trekken. Bovendien zijn levertijden korter en zijn er geen verzendkosten, waardoor het vooral een oplossing is voor aankopen met een zekere urgentie.

Concurreren met webshops lijkt een uitdaging voor “offline” retailers

Het lijkt wel alsof voornamelijk webshops voordeel halen uit de stijging in online zoekopdrachten. En ze hebben soms jarenlang aan hun platform en online zichtbaarheid gebouwd, waardoor ze voor een groot aantal zoektermen hoog in de Google zoekresultaten staan. Hier kun je niet zomaar mee concurreren als je de afgelopen jaren vooral hebt ingezet op aanloop naar fysieke winkels. Echter hebben retailers ook één groot voordeel waarvan ze juist nu moeten profiteren: ze hebben fysieke locaties.

Er is één ding wat je als retailer wél hebt, je hebt fysieke locaties

Retailers vergeten dat ze met hun fysieke locaties juist voordeel hebben in de Google zoekresultaten. Wie een adres heeft, kan namelijk een Google My Business profiel aanmaken (of een bestaande claimen). Voor ieder adres wat je hebt, heb je een unieke vermelding die je zelf volledig en gratis kunt beheren.

Voor meer en meer zoektermen laat Google lokale zoekresultaten zien, oftewel het “local 3-pack”. Deze box met daarin drie bedrijfsvermeldingen staat BOVEN de reguliere organische zoekresultaten. Dit betekent dus dat je met jouw winkels boven de grotere webshops kan komen te staan binnen de Google zoekresultaten.

Daarnaast gebruiken steeds meer mensen Google Maps als zoekmachine om lokaal iets te kopen. Retailers moeten zich realiseren dat het bieden van de juiste informatie binnen dergelijke navigatie apps essentieel is om klanten naar de winkel te krijgen.

En uiteindelijk is het voor retailers met fysieke locaties én een webshop extra lucratief om zichtbaarheid te vergroten. Je kan je fysieke locaties namelijk inzetten om online verkeer te genereren naar je webshop.

Toch is dit bij veel retailers nog niet in orde

Uit ons “2021 Local SEO benchmark rapport” blijkt dat de meeste retailers nog kansen laten liggen. Voor de meeste retailketens geldt dat Google My Business profielen nog lang niet optimaal zijn ingericht. Er is meestal geen duidelijke strategie voor lokale zoekmachineoptimalisatie aanwezig, terwijl er juist voor retailers enorme winsten zijn te behalen. Zowel op gebied van zichtbaarheid, optimalisatie als het beantwoorden van reviews en vragen presteren Nederlandse ketens ondermaats.

Om retailers te helpen zoveel mogelijk uit click & collect te halen, heb ik een aantal adviezen opgesteld die je nu al kan toepassen.

Dit kun je nu al doen om meer klanten te krijgen

Als klanten op jouw bedrijfsvermeldingen terecht komen in Google Search en Google Maps is het belangrijk ze zo duidelijk mogelijk te informeren over click & collect. Hiermee zorg je dat je tijdens de lockdown meer klanten krijg en dat je er daarna sterker uitkomt. Dit zijn een aantal verbeteringen die je direct kan doorvoeren.

1. Zorg voor een duidelijke landingspagina over click & collect

Plaats een gerichte landingspagina op je website die duidelijk uitlegt hoe click & collect werkt. Klanten zoeken specifiek naar winkelnamen in combinatie met “click en collect”. Een voorbeeld van een merk dat dit heeft gedaan is de Action die op positie 1 staat voor de zoekopdracht “click en collect”, alleen doordat ze hier een specifieke pagina over hebben geplaatst.

Als klanten zoeken naar [merk] + “click & collect”  wil je dat ze op een pagina terechtkomen die duidelijk uitlegt hoe click en collect werkt, en ze helpt het bestelproces te doorlopen. Een bericht op je homepage of in een Q&A is niet genoeg. En het slimme is dat je straks vanuit je Google My Business profielen weer kan linken naar deze pagina. Maak het zo eenvoudig en duidelijk mogelijk voor je klanten om de conversie te verhogen.

Door het proces binnen je website zo efficiënt mogelijk in te richten, voorkom je dat bezoekers afhaken tijdens het bestelproces.

2. Richt je Google My Business listings optimaal in

Consumenten zoeken op Google Maps naar informatie over winkels. Of ze nu direct zoeken naar een merk of op jouw bedrijfsvermelding terechtkomen door te zoeken naar een product of service, het is essentieel dat ze weten dat jouw winkel geopend is voor click & collect. Klopt je informatie in Google My Business niet, dan loop je geheid klanten mis.

Daarom een aantal tips hoe je jouw Google My Business profielen optimaal inricht voor click & collect:

  1. Zorg dat de openingstijden kloppen. Dat klinkt logisch, maar er zijn bedrijven die nog steeds op “tijdelijk gesloten” staan, terwijl ze WEL Click & Collect aanbieden. Zorg dat je laat zien dat je open bent en dat de openingstijden juist zijn.
  2. Zorg dat het telefoonnummer correct is. Als klanten ook mogen bellen om een bestelling te plaatsen of advies te vragen, dan wil je dat dit telefoonnummer ook in je winkelvermelding staat.
  3. Gebruik de juiste kenmerken. Het is essentieel om aan te geven dat je winkel open is voor (buiten) afhalen. Hiermee krijg je een groen vinkje in je vermelding zodat potentiële klanten direct zien dat ze bij jouw winkel terecht kunnen voor click & collect. Zorg ook dat de veiligheidsmaatregelen zoals het gebruik van mondkapjes zijn aangegeven. Hoe vollediger de informatie, hoe beter.
  4. Plaats een promotie. Publiceer een promotionele post waarin je aangeeft dat click & collect mogelijk is bij jouw winkels. Plaats daarbij een duidelijk video of afbeelding die uitlegt hoe click & collect werkt. Link de promotie aan de eerder genoemde landingspagina op je website over click & collect en  . Kunnen mensen ook telefonisch bestellen? Dan kun je ook een belbutton gebruiken in je promotie.
  5. Voeg een Q&A toe en beantwoord vragen. De meeste retailers hebben op hun website al een Q&A (veelgestelde vragen) over click & collect. Deze vragen en antwoorden kun je zichtbaar maken in je bedrijfsprofielen. Zorg dat je alle vragen die klanten kunnen hebben hier beantwoordt, zodat je het bestelproces zo eenvoudig mogelijk voor ze maakt. Zorg daarnaast dat je vragen van klanten actief beantwoord.
  6. Zorg voor aantrekkelijke beelden. Plaats up-to-date foto’s en/of video’s van je winkel(s). Dit is dé kans om je assortiment te laten zien en klanten te inspireren. Door het toevoegen van beeldmateriaal van je winkel kun je klanten een beeld geven van het assortiment en zorgen voor een “winkelgevoel”. Als je helemaal goed aanpakt plaats je 360-graden foto’s waarmee klanten zelfs digitaal door je winkel kunnen lopen.

Zeker nu winkelpersoneel het bij veel retailers wat rustiger heeft, kunnen zij eventuele resterende tijd besteden aan de (online) promotie van hun vestiging. Geef medewerkers een briefing mee om ze te helpen bij het maken van beeldmateriaal van hun winkel. Zelfs met een gemiddelde smartphone is vaak al prima beeldmateriaal te creëren. En van deze verbeteringen zul je ook na de lockdown van blijven profiteren.

Kom sterker uit de lockdown met local SEO

Naast optimaliseren voor click & collect doe je er verstandig aan om het direct breder aan te pakken. Optimaliseer je bedrijfsvermeldingen juist nu zo perfect mogelijk, zodat je klaar bent voor de toekomst. Naast het optimaliseren van bedrijfsprofielen kun je met een slimme Local SEO – lokale zoekmachineoptimalisatie – strategie zorgen dat je op de voor jou belangrijke zoektermen zichtbaar wordt binnen de top 3 resultaten (local 3-pack) van Google Search en Google Maps.

Juist nu is het belangrijk om je online zichtbaarheid te verbeteren,  want dit is grotendeels waar je het als retailer van moet hebben. Local SEO is eigenlijk onmisbaar binnen de strategie van elke retailer. Natuurlijk kun je dit kanaal combineren met kanalen als affiliate marketing of Google Ads.

Bovendien zorgt deze aanpak ervoor dat je straks sterker uit de lockdown komt, klanten komen dan via zowel fysieke aanloop als via zoekmachines bij jouw winkels terecht. Het is namelijk nog maar de vraag hoe snel weer volledig terugkeren naar “normaal” en daar kun je maar beter op voorbereid zijn.

 

Wil je als retailer aan de slag met local SEO?

Vraag direct een gratis scan aan (exclusief voor organisaties met meer dan 10 vestigingen) om te zien welke kansen jij nog laat liggen. Of bekijk het Local SEO Benchmark Rapport.

Download het Local SEO Benchmark Rapport

Local Search Optimalisatie van Booming is van toepassing bij:

Lennart Ruigrok
  • Minimaal 10 of meer grote locaties met veel bezoekers
  • Je hebt 25 tot 100+ vestigingen met onderscheidende producten en diensten
  • Ondersteuning specifieke Locale gerichte marketing strategie

Clarissa Filius, Local Search specialist