Eddy Boeve
Eddy Boeve op 15 oktober 2020

Personalisatie: 9 marketing tools vergeleken

De juiste marketing tool voor personalisatie

De individuele wensen en behoefte vervullen van je klanten, hoe pak je dat aan? Personalisatie is een proces om geautomatiseerd op maat gemaakt aanbod te tonen aan individuele bezoekers. Op basis van informatie over een persoon, het klantprofiel, selecteer en filter je specifieke aanbevelingen voor deze bezoeker.
Door een gerichter aanbod levert dit meer conversie op.

 

Wat is personalisatie marketing?

De kern van personalisatie ligt in het onderscheid maken en optimaliseren van de gebruikerservaring. Je kunt een hogere conversieratio behalen door het aanpassen van geoptimaliseerde ervaring per segment en het toepassen van verschillende technieken.

Personalisatie gaat in de praktijk over het verzamelen en selecteren van gegevens van de bezoekers, om die vervolgens te gebruiken om een interactief pad te ontwikkelen. Personalisatie roept interactie op. Elke klik is een reactie van de bezoeker op de boodschap die wordt gepresenteerd. 

 

Wat zijn personalisatie tools?

Wil je aan de slag met personalisatie, dan zijn personalisatie tools eigenlijk onmisbaar. Personalisatie tools helpen bij het geautomatiseerde proces dat een gebruiker identificeert, navigatiepatronen verzamelt en vergelijkbare voorkeuren van vergelijkbare gebruikers analyseert. Dus in de praktijk kijk je naar wat de specifieke voorkeuren zijn, en pas je de inhoud voor de individuele gebruiker daarop aan. Personalisatie is gebaseerd op een nauwkeurige data-analyse van klantgedrag op de website met behulp van gespecialiseerde personalisatiesoftware.

Het is sterk vergelijkbaar met aanbevelingen: uit een groot aantal mogelijkheden worden klantspecifieke aanbevelingen geselecteerd. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Wanneer een onbekende bezoeker voor het eerst op de website komt is sociale bewijslast een manier om engagement te vergroten. Het benadrukken van positieve reviews op het juiste moment aan het juiste bezoekerssegment werkt effectief.
  • Wanneer een bezoeker rondkijkt op de website is het belangrijk om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zo voorkom je dat de bezoeker niet kan vinden wat hij nodig heeft. Hier worden persuasive boodschappen toegepast. Dit kan bijvoorbeeld een keuzehulp zijn die helpt bij het uitzoeken van een product of dienst.
  • Extra urgentie toevoegen aan langzame beslissers rond het koopproces. Bij een bezoeker die enkele keren de winkelwagen bezoekt, maar steeds niet het afrekenproces start, valt de bezoeker onder het segment ‘langzame beslisser’. Deze krijgt extra urgentie triggers zoals voor 23:59 besteld, morgen in huis.

Door onder andere gebruik te maken van klantspecifieke aanbevelingen in het Personalisatie Optimalisatie Programma van Booming heeft verf.nl 10% meer conversie weten te behalen. Lees hier meer over de aanpak van verf.nl. Lees hier meer over de succescase van verf.nl.

Personalisatie tools kunnen worden gebruikt ter ondersteuning van het personaliseren van bijvoorbeeld website, e-mails en advertenties. Het biedt de mogelijkheid om via verschillende kanalen bezoekers een gepersonaliseerde ervaring te bieden in de hele customer journey.

De tools dienen als ondersteuning bij personalisatie. Ze kunnen ervoor zorgen dat bezoekers en het gedrag worden herkend, en zijn in staat de bezoekers persoonlijk te benaderen.

Maar… uiteindelijk gaat het om het denkwerk achter personalisatie. Het uitzoeken van segmenten, het inzetten van verleidingsprincipes en kijken wat wel en niet werkt. Het vereist kennis en ervaring om personalisatie optimaal in te zetten.

Het succes van personalisatie wordt voor 10% bepaald door de tool, en voor 90% door de brains van de mensen die ermee werken.Eddy

Er zijn verschillende personalisatie tools die je kan inzetten voor het verzamelen van relevante klantdata. Wij hebben 9 tools geselecteerd die in dit artikel naar voren komen. Deze 9 tools komen wij in de praktijk vaak tegen in de markt. Met sommige tools werken wij zelf of hebben wij bij onze klanten mee gewerkt.
De tools die aan bod komen zijn WiQhit, Datatrics, Shopping Minds, Blueconic, Yanamic Yield, Clerk.io, Retail Rocket, Barilliance en Tweakwise. Hieronder staat per tool een korte omschrijving.

 

1. WiQhit

WiQhit is een plug & play personalisatie tool voor online platformen. De tool maakt het mogelijk om communicatie persoonlijk te maken voor iedere bezoeker. WiQhit is gestart vanuit de ambitie om de mooiste personalisatieoplossing te creëren, die voor iedereen beschikbaar en succesvol is. Bekijk details over WiQhit.

 

2. Datatrics

Het personaliseren van de klantreis. Via Datatrics kan een website, e-mail-marketing en SEA-advertenties gepersonaliseerd worden. De missie van Datatrics is het landschap van predictive marketing veranderen. Datatrics gelooft in de kracht van voorspellende marketing en helpt marketeers om meer relevante klantervaringen te creëren. Bekijk details over Datatrics.

 

3. Shopping Minds

Met het Data Management Platform (DMP) van Shopping Minds wordt er voor iedere websitebezoeker een individueel klantprofiel aangemaakt. Van iedere bezoeker wordt de aankoopintentie in kaart gebracht. Het aanbod en de communicatie-uitingen kunnen uiteindelijk volledig gepersonaliseerd worden. Het DMP bestaat uit verschillende modules: de SMart toolbox, de SMart recommandation en de SMart audiences. Bekijk details over Shopping Minds.

 

4. BlueConic

Het klantgegevensplatform van BlueConic verenigt first-party klantgegevens in persistente profielen op persoonsniveau. BlueConic maakt gegevens vrij en toegankelijk waar en wanneer ze nodig zijn voor marketing. Bekijk details over BlueConic.

 

5. Dynamic Yield

Dynamic Yield is een op AI-gebaseerd personalisatieplatform dat geïndividualiseerde ervaringen biedt op elk contactpunt van de klant. De tool is een opslagplaats voor gegevens om gepersonaliseerde interacties op internet, app en e-mail te activeren. Bekijk details over Dynamic Yield.

 

6. Clerk.io

Het e-commerce-personalisatieplatform Clerk zorgt voor personalisatie en relevantie om automatisch meer verkopen te genereren via site search, productaanbevelingen, e-mails, social media en advertenties. Met de AI-gestuurde technologie wordt big data van de klanten op elk contactpunt benut. Bekijk details over Clerk.io.

 

7. Retail Rocket

Retail Rocket is een op big data-gebaseerde multichannel-personalisatieplatform voor e-commerce. De basis van Retail Rocket is het identificeren van de behoeften van de bezoeker door het analyseren van het gedrag. Hiermee kan Retail Rocket de interesses van bezoekers bepalen en hun gepersonaliseerde productaanbevelingen aanbieden. Bekijk details over Retail Rocket.

 

8. Barilliance

Barilliance is een geïntegreerd pakket van toepassingen waarmee e-commerce-merken gepersonaliseerde winkelervaringen kunnen bieden. De suite omvat cross-channel gepersonaliseerde productaanbevelingen, gedragsgestuurde e-mails en realtime personalisatie. Bekijk details over Barilliance.

 

9. Tweakwise

Tweakwise ontwikkelt softwareoplossingen gericht op conversie-optimalisatie. De software wordt gebruikt voor search, merchandising, aanbevelingen en personalisatietechnologie. Het idee is ontstaan vanuit de e-tail praktijk met behulp van kennis en ervaring van de e-tailers. Bekijk details over Tweakwise.

9 personalisatie tools vergeleken: overzicht personalisatie features

We hebben de personalisatie tools op vier vlakken vergeleken:

  1. Algemene features – de algemene omvang van de mogelijkheden van de personalisatie tools.
  2. Mogelijke aanbevelingen – de verschillende aanbevelingen die de tools aanbieden.
  3. Targeting – de verschillende digitale contactpunten.
  4. Soort personalisatie tool – onder welke categorie de tools vallen.
Algemeen

De algemene features beschrijven de omvang van de mogelijkheden van de tools. Deze features komen het meest voor bij de tools en vormen een basis om met personalisatie te beginnen. Personalisatie is een proces van ontwikkelen, testen, evalueren en optimaliseren. De features die wij hebben gecheckt ondersteunen bij dit proces.

  • Segmentatie: segmenten kunnen worden gemaakt op basis van gegevensverzameling. In de gegevens kan er inzicht verkregen worden van de gebruikers. Op de inzichten kan geanticipeerd worden.
  • A/B-testen: er kunnen makkelijk A/B-testen worden opgezet, om inzichtelijk te krijgen welke aanpassingen leiden tot meer conversie.
  • Machine learning: datagegevens worden verzameld en geanalyseerd, hierdoor kan de tool zelf suggesties doen met betrekking tot acties en triggers in de customer journey op basis van de verwerkte data.
  • Slimme algoritmes: door de technologieën wordt het algoritme slimmer naarmate het meer informatie over de bezoeker krijgt, waardoor aanbevelingen (deels) ook geautomatiseerd kunnen worden.
  • Omnichannel: het bieden van de mogelijkheid om de identiteit van gebruikers af te stemmen met verschillende systemen, zoals e-mail, social media en Google Ads.
  • Rapportage: het verstrekken van statistieken en analyse, om het personalisatieprogramma efficiënt te meten.

2. Aanbevelingen

Er is onderscheid in het soort aanbevelingen die vertoond worden aan de bezoeker. Generieke aanbevelingen zijn algemeen en voor alle bezoekers. Een voorbeeld hiervan is de meest populaire producten. Contextuele aanbevelingen zijn aanbevelingen op basis van de producten. Een voorbeeld: “gaat goed samen met vergelijkbare items”. Persoonlijke aanbevelingen zijn aanbevelingen op basis van ervaringen of gedrag van individuele bezoekers.

 

3. Targeting

Personaliseren kan via meerdere digitale contactpunten. Meerdere contactpunten omvatten verschillende interacties. Personaliseren kan dan worden toegepast worden op de hele customer journey.

4. Soorten personalisatie tools

Er zijn verschillende soorten tools om personalisatie toe te passen. De tools die zijn vergeleken in dit artikel vallen onder de volgende categorieën:

  • Met een Customer Data Platform (CDP) beschik je op één platform over alle relevante informatie van je klanten. De klantgegevens vanuit verschillende databronnen worden met elkaar gekoppeld, ontdubbeld en gevalideerd wat resulteert in een actueel 360-graden-klantprofiel.
  • Een Data Management Platform (DMP) is een platform waar alle data verzameld wordt in één centrale omgeving. De data kan vanuit hier gekoppeld, gesegmenteerd en vervolgens geactiveerd worden in verschillende marketingtoepassingen.
  • Overig omschrijft een data science-gedreven aanpak dat niet tot een DMP of CDP behoort. Er wordt niet zozeer gebruik gemaakt van een van deze twee platformen, maar is een SaaS (software-as-a-service) waar personalisatie wordt toegepast.

 

Conclusie : wat is de beste personalisatie tool?

Het is lastig om te zeggen welke personalisatie tool het beste is, aangezien iedere tool andere mogelijkheden aanbiedt en elke vraag een andere oplossing nodig heeft. Personalisatie tools zijn instrumenten om van start te gaan met het verzamelen van data en het testen van elementen.

Maar het gaat niet alleen om de tool. Het is, zoals wij altijd zeggen, 10% tools en 90% brains. Wanneer de juiste instellingen zijn gedaan, vanuit de brains, zal de tool zelf bezoekers indelen in segmenten en fases. Uit rapportages kunnen nieuwe inzichten voortvloeien die na evaluatie inzichten geven in nieuwe optimalisaties en andere vervolgstappen. Het is een proces waarbij je continu zoekt naar wat wel en niet werkt, wat leidt tot beter klantinzicht en hogere conversies.

We claimen niet dat dit de beste marketing tools zijn. Er zijn een aantal tools geselecteerd en meegenomen in de vergelijking. De lijst is volledig onafhankelijk tot stand gekomen. We zijn niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden. Mis je tools of heb je vragen of aanvullingen op onze bevindingen? Neem dan contact met ons op.

Jouw personalisatie business case berekenen

10-20% conversieverbetering is een zeer gangbaar en haalbaar resultaat. We rekenen graag door wat dit voor jouw situatie kan betekenen.

 

Plan jouw personalisatie consult
Eddy Boeve
  • Berekening business case voor jouw situatie
  • Toetsing randvoorwaarden voor jouw succes
  • Personalisatie kansen concreet uitgewerkt
  • Demo van de tooling, zo werkt het zonder jouw IT afdeling lastig te vallen
  • Toelichting: Zo werkt het personalisatie programma