De individuele wensen en behoefte vervullen van je klanten, hoe pak je dat aan? Personalisatie is een proces om geautomatiseerd op maat gemaakt aanbod te tonen aan individuele bezoekers. Op basis van informatie over een persoon, het klantprofiel, selecteer en filter je specifieke aanbevelingen voor deze bezoeker.
Door een gerichter aanbod levert dit meer conversie op.
Wat is personalisatie marketing?
De kern van personalisatie ligt in het onderscheid maken en optimaliseren van de gebruikerservaring. Je kunt een hogere conversieratio behalen door het aanpassen van geoptimaliseerde ervaring per segment en het toepassen van verschillende technieken.
Personalisatie gaat in de praktijk over het verzamelen en selecteren van gegevens van de bezoekers, om die vervolgens te gebruiken om een interactief pad te ontwikkelen. Personalisatie roept interactie op. Elke klik is een reactie van de bezoeker op de boodschap die wordt gepresenteerd.
Wat zijn personalisatie tools?
Wil je aan de slag met personalisatie, dan zijn personalisatie tools eigenlijk onmisbaar. Personalisatie tools helpen bij het geautomatiseerde proces dat een gebruiker identificeert, navigatiepatronen verzamelt en vergelijkbare voorkeuren van vergelijkbare gebruikers analyseert. Dus in de praktijk kijk je naar wat de specifieke voorkeuren zijn, en pas je de inhoud voor de individuele gebruiker daarop aan. Personalisatie is gebaseerd op een nauwkeurige data-analyse van klantgedrag op de website met behulp van gespecialiseerde personalisatiesoftware.
Het is sterk vergelijkbaar met aanbevelingen: uit een groot aantal mogelijkheden worden klantspecifieke aanbevelingen geselecteerd. Voorbeelden daarvan zijn:
- Wanneer een onbekende bezoeker voor het eerst op de website komt is sociale bewijslast een manier om engagement te vergroten. Het benadrukken van positieve reviews op het juiste moment aan het juiste bezoekerssegment werkt effectief.
- Wanneer een bezoeker rondkijkt op de website is het belangrijk om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zo voorkom je dat de bezoeker niet kan vinden wat hij nodig heeft. Hier worden persuasive boodschappen toegepast. Dit kan bijvoorbeeld een keuzehulp zijn die helpt bij het uitzoeken van een product of dienst.
- Extra urgentie toevoegen aan langzame beslissers rond het koopproces. Bij een bezoeker die enkele keren de winkelwagen bezoekt, maar steeds niet het afrekenproces start, valt de bezoeker onder het segment ‘langzame beslisser’. Deze krijgt extra urgentie triggers zoals voor 23:59 besteld, morgen in huis.
Door onder andere gebruik te maken van klantspecifieke aanbevelingen in het Personalisatie Optimalisatie Programma van Booming heeft verf.nl 10% meer conversie weten te behalen. Lees hier meer over de aanpak van verf.nl. Lees hier meer over de succescase van verf.nl.
Personalisatie tools kunnen worden gebruikt ter ondersteuning van het personaliseren van bijvoorbeeld website, e-mails en advertenties. Het biedt de mogelijkheid om via verschillende kanalen bezoekers een gepersonaliseerde ervaring te bieden in de hele customer journey.
De tools dienen als ondersteuning bij personalisatie. Ze kunnen ervoor zorgen dat bezoekers en het gedrag worden herkend, en zijn in staat de bezoekers persoonlijk te benaderen.
Maar… uiteindelijk gaat het om het denkwerk achter personalisatie. Het uitzoeken van segmenten, het inzetten van verleidingsprincipes en kijken wat wel en niet werkt. Het vereist kennis en ervaring om personalisatie optimaal in te zetten.
Het succes van personalisatie wordt voor 10% bepaald door de tool, en voor 90% door de brains van de mensen die ermee werken.Eddy