Lennart Ruigrok
Lennart Ruigrok op 30 januari 2020

Jam Session - Partnership Marketing

Tijdens de tweede Jam Session heeft Partnership Marketing voor een aantal opdrachtgevers van Booming een concrete invulling gekregen.

Partnership Marketing is een zijtak van Affiliate Marketing. Er wordt veel over geschreven en gepraat, maar goede voorbeelden in de Nederlandse markt zijn toch nog schaars. De kans op succes is groot, mits de kaders en kansen juist worden geschept en opgevolgd. Booming heeft de regie gepakt met een pragmatisch invulling en de juiste mensen bij elkaar gezet.

Bij brand 2 brand partnerships ga je op zoek naar partijen die meerwaarde aan elkaar en dus de beoogde klant kunnen bieden. Tijdens de Jam Session was dat exact wat we gedaan hebben. Logische partijen aan elkaar verbinden om vervolgens samen relevante acties uit te werken. Interessant voor doelgroep zelf, omdat daar vaak zeer relevante en mooie aanbiedingen uitkomen. Daarnaast is de kruisbestuiving en potentiële winst tussen de aanbieders ook groot.

Aanwezig:

  • Mark de Geus, Performance manager van Conrad
  • Commercieel Directeur Bob van der Laan van Bestelbus.nl.
  • Online marketing manager Carl Boshouwer Kroet an Steigerverkoop.nl
  • Verf.nl oprichter Fabian Kerssens en commercieel verantwoordelijke Rogier Goed

De gezamenlijke doelgroep: zzp-ers, de kleinere zelfstandigen, die in verf- en renovatiewerk zitten.

Melissa Peters en Joep van den Boer, van Partnerize, faciliteren partnership acties. Zij waren ook aanwezig tijdens de Booming Jam Session. Partner Marketing is niet nieuw, maar dat er nu een platform is die de acties ook concreet kan vormgeven, monitoren, optimaliseren en controleren is een meer recente ontwikkeling. Partnerize is in Europa het leidende platform, die met mooie best practices uit de UK concrete voorbeelden van acties kon geven.

Zomaar wat scenario’s die op tafel kwamen: Iemand die net een steiger heeft gekocht voor de zaak, zoekt wellicht ook wel een bestelbus om hem te vervoeren. Of als je net een professioneel verfspuitsysteem hebt aangeschaft, dan heb je wellicht ook nog wel verf nodig zodat je hem kan inzetten.

Voor Booming is een Jam Session geslaagd als klanten naar buiten lopen en een klik voelen met de partners, al een idee hebben wat ze samen kunnen doen en dat die ambitie ook haalbaar zijn. Booming waarborgt dit met een centrale regie, zorgt dat de acties die bedacht worden ook navolging krijgen, worden ingericht en gemonitord. En dat opzicht lijkt het net op traditionele Affiliate Marketing.

De uitdagingen liggen in de praktische invulling. Wat mag je communiceren binnen je eigen database, welke beschikbare mogelijkheden blijven er over die juridisch haalbaar zijn? Booming helpt operationeel de contouren te schetsen, die binnen de organisatie gedragen worden, zonder dat dit negatieve impact heeft op de klantenservice. Wat is dan wel de impact, hoeveel tijd kost het en kun je snel testen om te zien of het werkt? Op een manier dat het voor de klant echt een mooi aanbod is, zonder dat er te veel klantvragen uitkomen en het callcenter overstelpt wordt met vragen.

Er zijn geen tekorten aan creatieve ideeën, maar die stranden wel vaak in executie door praktische obstakels, bijvoorbeeld dat marketing en sales niet goed samen zijn opgelijnd, of dat juridische optins obstakels vormen. Door de samenwerking met Partnerize borgt Booming dat Partnership Marketing wel controleerbaar en succesvol wordt. Mooi om te zien hoe het de samenwerking tussen Verf.nl, Conrad, Steigerverkoop.nl en Bestelbus.nl tot leven kwam. Wederom een geslaagde Jam Session. We kijken er naar uit de gezamenlijke acties samen te implementeren en tot een succes te brengen.Lennart Ruigrok, partner bij Booming

Deze tweede Jam Session richtte zich op een niche B2B markt. Voor een volgende sessie staan de consumentenmarkten alweer op stapel. Heb jij Partnership Marketing al in de planning? Wil je als aanbieder aansluiten bij de volgende sessie? Mail: lennart@booming.nl