Clarissa Filius
Clarissa Filius op 15 mei 2020

Hoe retailers meer winkelbezoek kunnen realiseren met Local SEO

Elk jaar neemt e-commerce in Nederland verder toe. De komst van Amazon voert nu de druk op de retailmarkt verder op. Local SEO biedt retailers nieuwe kansen om zich te onderscheiden door de online consument slim naar de winkel te brengen.

Al jaren heeft de retail het zwaar

Ook 2019 liet die trend zien en in 2020 zal het niet beter worden. In 2019 werd Blokker verkocht en tientallen Blokker-winkels werden gesloten, Hudson’s Bay sloot alle filialen in Nederland en H&M sloot meer dan 140 winkels. Daarnaast gingen de winkelketens Sissy-Boy, Didi, Op=Op Voordeelshop, CoolCat en Intertoys failliet.

In de tussentijd groeiden de online bestedingen van de Nederlandse consument in 2019 met 7% tot € 25,8 miljard. Het aantal online aankopen steeg volgens GfK met 4% tot 258 miljoen. De omzet van webwinkels in Nederland steeg met 12% dit jaar, het achtste jaar op een rij dat e-commerce met dubbele cijfers groeit. En 30% van de Nederlandse consumenten doet wekelijks of vaker online aankopen volgens het Global Consumer Insights Survey (GCIS) van PwC. Op basis van deze groei concludeert PwC dat online winkelen snel uitgroeit tot de nieuwe norm.

Death by Amazon?

Op 10 maart 2020 vestigde Amazon zich officieel in Nederland. Daarvoor had de e-commerce reus met minimale inspanningen webshop in 2017 de zesde plaats veroverd in de Retail top 100 en kent 74% van de Nederlanders in 2020 Amazon van naam. De definitieve aanwezigheid van Amazon in Nederland zal volgens retailspecialisten zoals Olaf Zwijnenburg van de Rabobank uitmonden tot een ware prijzenoorlog. Amazon zal met lage prijzen, groter assortiment en een uitstekende service snel marktaandeel groeien ten koste van bestaande online én offline retailers. Het Amazon-effect is zo groot dat het zelfs inspireerde tot een eigen Death by Amazon Index.

Toenemende e-commerce en de komst van Amazon zet retailers flink onder druk. Is dit dan het einde van winkels zoals we die kennen?

Maar Retail is niet dood, het verandert

De soep wordt niet zo heet gegeten. De gehele detailhandelsomzet nam in 2019 volgens ING toe met 3%, net als het jaar ervoor. En ondanks de groei in online omzet, zijn er ook barrières om online te kopen.

Volgens het jaarlijkse FutureBuy-onderzoek van GfK vormen bezorgkosten de grootste barrière, gevolgd door de “fun” die consumenten beleven in fysieke winkels. Voor 30% van de Nederlandse consumenten geldt dat ze het leuk vinden om naar winkels te gaan en daarom niet online shoppen, een stijging van 6% ten opzichte van 2015. Daarnaast is de belangrijkste overweging om een product niet via internet aan te schaffen, is volgens 44% “het met de eigen ogen zien”. En ook dat percentage ligt 6% hoger dan in 2015.

Dat is de reden dat het aantal fysieke winkels van webshops is vervijfvoudigd. De redenen voor online retailers om te investeren in winkels zijn: tastbaarheid leidt tot loyaliteit, producten proberen en voelen, fysiek retourneren, naamsbekendheid, inspiratie en persoonlijk contact.

‘I want it all and I want it now’

De consumentenverwachtingen nemen toe, net als de behoefte aan instant gratification. Consumenten willen alles steeds sneller hebben en niet meer wachten. Een typisch voorbeeld: je scheurt per ongeluk je lenzen kapot. Je hebt direct nieuwe contactlenzen nodig. Vroeger ging je naar het dorp of de stad en dan hoopte je maar dat de opticien contactlenzen met jouw specificaties op de schappen heeft liggen. Met enige pech moest je meerdere brillenwinkels langs.

Tegenwoordig pak je eerst je smartphone en google je “contactlenzen”. De retailer die jou de optie geeft om contactlenzen met jouw specificaties direct in de winkel vlakbij op te halen, maakt de verkoop.

Terwijl de bezorging door webshops met koerier steeds sneller wordt, duurt het soms nog te lang.Heb je iets nu nodig, dan blijft zelf ophalen de snelste optie. Daarnaast wil je het product misschien ook eerst even zien, dus kijk je op Google Maps of klik je op de lokale zoekresultaten. Wordt je als winkelketen lokaal gevonden op dat moment, dan is de kans groot dat de consument naar jouw winkel komt.

Lokale zoekopdrachten zijn booming

Zoekopdrachten zijn lokaal in Google als er een zogeheten Local 3-Pack wordt vertoond: een kaart met drie relevante bedrijven in de omgeving. De naam, het adres, openingstijden en telefoonnummer van elk bedrijf staan onder de kaart: de Google Mijn Bedrijf profielen. Met de knoppen Website, Bellen of Routebeschrijving wordt de bezoeker direct naar het bedrijf gestuurd. Typische zoekopdrachten zijn bijvoorbeeld “opticien”, “in de buurt” of “brillenwinkel amsterdam”.

Het aantal “in de buurt” zoekopdrachten explodeert: in de USA ziet Google in de laatste twee jaar een toename van 150% in mobiele zoekopdrachten in de buurt ( “…near me now”) en 200% in mobiele zoekopdrachten naar “open” + “now” + “near me”.

Uit data van Google Trends blijkt dat in Nederland 350x vaker naar plaatsen “in de buurt” wordt gezocht dan 10 jaar geleden.

Volgens Google resulteert 34% van “near me” zoekopdrachten via desktop of tablet in een fysiek winkelbezoek, voor mobiele zoekresultaten is dit zelfs 50%. In Nederland zijn “in de buurt” met 350% is toegenomen in de afgelopen twee jaar.

Google Mijn Bedrijf wordt jouw visitekaartje

Google toont deze lokale resultaten voor meer en meer zoektermen. Google Mijn Bedrijf (GMB) lijkt daarmee een belangrijke focus voor Google te worden. Zo komen er steeds meer mogelijkheden bij, zoals postings, producten, insights in klantreacties en posts etc. Je GMB-profiel wordt zelfs boven de “normale” organische zoekresultaten getoond.

Omdat nieuwe klanten hier voor het eerst kennismaken met jouw bedrijf, is GMB de nieuwe “homepage” voor je lokale bedrijf of vestiging. Een goed gevuld GMB-profiel per vestiging is niet het enige wat je als winkelketen online kunt doen om meer bezoekers in de winkel te krijgen. GMB is onderdeel van een overkoepelende strategie genaamd local search optimization, ook wel local SEO.

Wat is local SEO?

Local SEO is lokaal en regionaal goed gevonden worden door klanten op de voor jou belangrijke specifieke producten en diensten met je winkel of vestiging. Local SEO combineert optimalisatie van GMB-profielen met rankings verbeteren in Google Search & Maps en het vergroten van de engagement met de bezoekers. Er is veel dat je online kunt doen om meer winkelbezoeken te krijgen. Volgens onderzoek van Google zijn de belangrijkste aandachtspunten:

 

Bron: Think with Google

Local SEO is nodig voor retailers

Vooral retailers met minimaal tien vestigingen en onderscheidende producten en diensten kunnen met hun lokale aanwezigheid in Google meer winkelbezoek genereren. Voor bedrijven met fysieke locaties is local SEO de ideale marketingtool om de consument van nu om efficiënter naar je winkel te brengen. Het is gratis, je hebt controle over alle data en veel concurrenten hebben het nog niet ontdekt. Benieuwd hoe Local SEO ook voor jouw winkels voor meer winkelbezoek kan zorgen? Lees dan verder over de werking van Local SEO.

Krijg inzicht in jouw Local Search potentieel

Vraag direct een gratis scan aan en ontdek of jouw organisatie geschikt is.

Boek nu jouw Local Search Scan

Local Search Optimalisatie van Booming is van toepassing bij:

Lennart Ruigrok
  • Minimaal 10 of meer grote locaties met veel bezoekers
  • Je hebt 25 tot 100+ vestigingen met onderscheidende producten en diensten
  • Ondersteuning specifieke Locale gerichte marketing strategie

Bronnen

  • Bespoke (2020). B.I.G. Tips – Death by Amazon. Opgehaald van Bespoke.
  • Boogert, E. (2017). Amazon een van Nederlands grootste e-commercesites. Opgehaald van Emerce.
  • CustomTalk. (2020). Amazon wil een vliegende start maken op de Nederlandse markt. Opgehaald van CustomerTalk.
  • Gfk (2020). FutureBuy. Opgehaald van Gfk.
  • ING (2020). Omzetgroei detailhandel 3%. Opgehaald van ing.
  • van Paesschen, H. (2019) ‘Omzet webshops groeit 12% in 2020’. Opgehaald van Ecommercenews.
  • van Paesschen, H. (2020) ’25 webshops hebben fysieke winkels’. Opgehaald van Ecommercenews.
  • PwC (2020). Consumer Insight Survey 2019. Opgehaald van PwC.
  • Scheifaut, S. (2020). ‘Komst webgigant Amazon veroorzaakt prijzenoorlog in Nederland’. Opgehaald van AD.
  • Seoexpertbrad (2020). Google local seo statistics that every search marketer should read. Opgehaald van seoexpertbrad.
  • van Welie (2020). Nederlandse consumenten geven online € 25,8 miljard uit in 2019. Opgehaald van thuiswinkel.org.