Clarissa Filius
Clarissa Filius op 11 oktober 2020

Local SEO: 9 SEO tools vergeleken

Een handig overzicht

Local SEO is inmiddels een steeds belangrijker onderdeel van je algehele SEO-strategie. Google legt meer nadruk op lokale resultaten. Tegenwoordig heeft 46% van alle Google-zoekopdrachten een lokale intentie.

Local Search Optimalisatie (LSO), of local SEO, is een effectieve manier om gemotiveerd verkeer naar je winkel te leiden en draagt bij aan je online zichtbaarheid op lokaal en regionaal niveau.

Er zijn inmiddels tientallen local SEO tools om je fysieke locaties te managen en optimaliseren. De juiste tool kiezen kan ingewikkeld zijn bij Local SEO. Hoe weet je welke tool het beste aansluit bij jouw business en doelstellingen? Wij hebben research gedaan naar Local SEO tools en hebben 9 Local SEO tools vergeleken om jou te helpen de juiste tool te kiezen.

Wat is Local SEO?

Local SEO is het optimaliseren van de online zichtbaarheid van je bedrijf, in de regio waarin je goed gevonden wilt worden. Jouw website wordt geoptimaliseerd op lokaal georiënteerde zoekwoorden. Local SEO gaat onder andere om de optimalisatie van Google My Business-profielen, de positie verbeteren in Google Search & Maps en engagement vergroten van bezoekers. Je fysieke locaties worden gepromoot via goed gebruik van Google My Business (GMB) en lokale rankings. Local SEO biedt retailers nieuwe kansen door de online consument slim naar de winkel te brengen. Lees hier meer hoe Local SEO motiverend is voor meer winkelbezoek voor fysieke locaties.

 

Wat zijn Local SEO tools?

Local SEO tools kunnen ingezet worden voor de ondersteuning van online zichtbaarheid op lokaal en regionaal niveau. De marketing tools boosten de lokale posities en optimaliseren Google My Business-profielen. Het bedrijf wordt weergegeven wanneer consumenten naar hun apparaat gaan om op zoek te gaan naar de dichtstbijzijnde locatie van het bedrijf. De Local SEO tools helpen bij de ondersteuning om ervoor te zorgen dat je precies wordt weergegeven wanneer klanten op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde locatie van jouw merk of bedrijf.

De Local SEO tools hebben verschillende functies. Sommige tools bieden review management of listings management en andere tools zijn meer gericht op rank tracking of citation finders.

Reputatiemanagement, listings management, rankings en de citation finder uitgelegd:
  • Review management is het proces om te identificeren wat mensen over het bedrijf zeggen. De beoordelingen van mensen hoeven niet altijd gebaseerd zijn op feitelijke ervaringen. Vaak is het subjectief en zijn het meningen van mensen die zelf ervaring hebben met het bedrijf of er iets over hebben gehoord of gelezen. Met review management kan je reviews die mensen hebben achtergelaten managen.
  • Listings management is het beheren en claimen van lokale lijsten. Het is goed te vergelijken met de Gouden Gids. Veel mensen wenden zich tot zoekmachines of andere platformen om bedrijven te vinden die bepaalde producten of diensten in de omgeving aanbieden. Het is als bedrijf belangrijk om vermeld te worden in zoveel mogelijk relevante bedrijvengidsen. Listings management helpt bij het beheren en claimen van het vermelden van je bedrijf bij bedrijvengidsen en zoekmachines.
  • Met de functie rank tracker kun je de positie van je bedrijf controleren. De positie van jouw bedrijf kun je meten bij verschillende zoekwoorden en vanaf verschillende locaties.
  • Met de functie citation finder kun je citaties identificeren. Een lokale citaat is elke online vermelding van de naam, adres en het telefoonnummer van het bedrijf. De citaten komen voor in lokale bedrijfsgidsen, op websites en op social media. Met citation finder kun je nieuwe inzichten krijgen om nieuwe citaties te ontdekken en dit te vergelijken met de concurrent.

Dit zijn de 9 Local SEO tools die we vergeleken hebben

Er zijn verschillende marketing tools die je kan inzetten voor het optimaliseren van je Local SEO. De 9 tools die in dit artikel naar voren komen gebruiken we zelf of komen we vaak tegen in de markt. Deze marketing tools hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn gericht op het optimaliseren van lokale zoek posities van jouw website. De 9 tools die in dit artikel aan bod komen zijn: Uberall, Yext, Partoo, Rank Tracker, Local Falcon, Whitespark, Localistico, BrightLocal en MobileMoxie.

1. Uberall

Uberall helpt bedrijven meer controle te krijgen over de online aanwezigheid en reputatie, om een gedenkwaardige ‘Near Me’-merkervaring te bieden.
De merkbeleving ‘Near Me’ bestaat uit alle online contactpunten die een consument heeft met de lokale verkooppunten van een bedrijf. Alle locatiegegevens van een merk worden vanuit één bron beheerd. Bekijk details over Uberall.

 

2. Yext

De missie van Yext is om bedrijven en organisaties over de hele wereld te helpen officiële antwoorden te geven overal waar mensen zoeken. De Yext Experience Cloud geeft bedrijven controle over hun feiten. Beginnend bij de eigen website en vervolgens verspreid over zoekmachines en stemassistenten. Bekijk details over Yext.

 

3. Partoo (Localoo)

Partoo ondersteunt bedrijven met online zichtbaarheid en e-reputatie om nieuwe klanten naar fysieke locaties te trekken. Partoo maakt exacte verkoopinformatie in het hele netwerk zichtbaar. Bekijk details over Partoo.

 

4. Rank Tracker

Een All-in-one platform voor SEO. Vanuit één dashboard biedt Rank Tracker SEO-inzichten voor een bedrijf om gericht verkeer naar de website te leiden. Het onderzoeken van zoekwoorden, het analyseren van de concurrent en het volgen van de positie in jouw zoekmachine. Bekijk details over Rank Tracker.

 

5. Local Falcon

Local Falcon geeft GMB-ranglijsten weer voor vermeldingen die worden weergegeven in organische zoekopdrachten of Google maps.

De rank tracking is speciaal ontworpen om resultaten voor lokale bedrijven in kaart te brengen. Local Falcon is aangesloten bij het dbaPlatform, een lokale SEO-suite voor het beheren van GMB en het verbeteren van lokale autoriteit. Bekijk details over Local Falcon.

 

6. Whitespark

Whitespark bouwt online tools en levert diensten die bedrijven helpen met local SEO. De tools helpen bij het verbeteren van posities, het stimuleren van zaken en het versnellen van succes bij lokale zoekopdrachten. Bekijk details over Whitespark.

 

7. Localistico

Localistico is een local marketing- en analyseplatform voor fysieke bedrijven.
Localistico ondersteunt bij het verbeteren van marketingcapaciteiten en het vergroten van lokale bewustzijn, waardoor online engagement wordt omgezet in offline verkoop. Bekijk details over Localistico.

 

8. BrightLocal

BrightLocal helpt lokale marketing eenvoudig te maken en biedt all-in-one local marketingsoftware voor SEO. Het lokale marketing platform wat controle geeft over SEO, bedrijfsvermeldingen en online reputatie. Bekijk details over BrightLocal.

 

9. MobileMoxie

De MobileMoxie toolset helpt bedrijven bij het onderzoeken, testen en analyseren van prestaties van de mobiele website om het verkeer te verbeteren. De missie van MobileMoxie is om bedrijven te helpen de kracht van mobile marketing te benutten. Bekijk details over MobileMoxie.

 

10. SO Connect

SO Connect is een Nederlands bedrijf dat ondersteunt bij het verbeteren van online vindbaarheid. Door consistente online vermeldingen, het vergroten van naamsbekendheid en het verhogen van het aantal terugkerende klanten zorgt SO Connect ervoor dat lokale bedrijven makkelijk in contact komen met klanten. Bekijk details over SO Connect.

9 Local SEO tools vergeleken: overzicht Local SEO features

De Local SEO tools hebben diverse functies. De functies die in de vergelijking zijn meegenomen zijn reputatie management, listing management en rapportagemogelijkheden.

  1. Productinformatie – wat de tool aanbiedt, zoals omschreven door de marketing tool zelf
  2. Algemene informatie – algemene informatie over het bedrijf zoals industrieën en uit welk land de tools komen.
  3. Algemene features – dit omschrijft de algemene omvang van de mogelijkheden van de marketing tools met betrekking tot Local SEO.
  4. Online contactpunten – omschrijft de online contactpunten van de marketing tool met betrekking tot zoekmachines.
1. Wat de tool aanbiedt, zoals omschreven door de marketing tool zelf

Uberall
Uberall stelt enkele van ’s werelds grootste merken en bureaus in staat om een gedenkwaardige’ Near Me’-merkervaring te bieden – van online interacties tot offline    verkopen.

Yext
Yext helpt bedrijven en organisaties over de hele wereld te helpen officiële antwoorden te geven waar mensen zoeken.

Partoo
Met Partoo word je online gevonden. Het vergroot drive-to-store verkeer en verbetert interacties met klanten door middel van beoordelingen.

Rank Tracker
All-in-one platform voor SEO. Rank Tracker biedt SEO-inzichten voor een bedrijf voor meer traffic.
Local Falcon
Local Falcon is de eerste Google Maps-tool voor het bijhouden van ranglijsten voor lokale bedrijven.

Whitespark
De tools en services van Whitespark helpen bij het verbeteren van rankings, het stimuleren van zaken en het versnellen van je succes bij lokaal zoeken.

Localistico
Localistico stelt fysieke locatie gebaseerde bedrijven in staat hun online-naar-offline marketingmogelijkheden te verbeteren.

BrightLocal
BrightLocal helpt controle te geven over SEO-activiteiten, bedrijfsvermeldingen en online reputatie.

MobileMoxie
MobileMoxie is een mobiel marketingadvies-, software- en trainingsbedrijf wat bedrijven helpt met mobiele marketing.

SO Connect
SO Connect trekt meer klanten naar jouw lokale bedrijf door nieuwe beoordelingen te krijgen, online reputatie te verbeteren, vermeldingen bij te werken en e-mailberichten te automatiseren.

2. Algemene informatie

Algemene informatie over de industrieën waarin de tools het beste kunnen ondersteunen, of de tools wereldwijd actief zijn en uit welk land de tools komen.

3. Algemene features

De algemene features beschrijven de omvang van de mogelijkheden van de tools. Deze features komen het meest voor bij de tools en vormen een basis voor het managen van Local SEO. Local SEO-optimalisatie omvat onder andere de optimalisatie en management van Google My Business-profielen, beheren vermeldingen in directories (citations), posities verbeteren en engagement vergroten van bezoekers. De features die wij hebben gecheckt ondersteunen bij de optimalisatie.

  • Review management is het proces om te identificeren wat mensen over het bedrijf zeggen. Het managen van de online reputatie van het bedrijf.
  • Listing Management is het beheren en claimen van vermeldingen. Het is voor bedrijven belangrijk om vermeld te worden in zoveel mogelijk relevante online bedrijvengidsen.
  • Local ads is het maken van geografisch getargete advertentiecampagnes voor verschillende locaties.
  • De citation finder kan vermeldingen identificeren. Een vermelding is een online vermelding van gegevens van het bedrijf. De vermeldingen komen voor in onder andere lokale bedrijfsgidsen. Met de citation finder kun je nieuwe vermeldingen ontdekken.
  • Met rapportage kunnen tools mooie dashboards en rapportages voor je maken op basis van bruikbare cijfers.
  • Met ranktracker kunnen bedrijven de positie van het bedrijf volgen bij verschillende zoekwoorden.

4. Aantal directories

Het indienen van directories wordt gedefinieerd als het vermelden van bedrijfsgegevens zoals de URL, naam, adres en telefoonnummer op platforms. We hebben onderscheid gemaakt in Google Search & Maps, Yahoo Maps, Bing Maps, Apple Maps en Facebook. In de laatste kolom wordt het totaal aantal directories wat beschikbaar in Nederland is genoemd. Hieronder vallen navigaties zoals TomTom en Audi, maps van zoekmachines en overige platformen zoals Waze of TripAdvisor.


*Yext heeft als enige tools Nederlandse directories ertussen waaronder telefoongids en openingstijden.nl

Conclusie: Wat zijn de beste Local SEO tools?

Het is moeilijk om te zeggen wat de beste Local SEO tool is. Ieder tool biedt andere mogelijkheden aan en elk bedrijf heeft zijn eigen doelstellingen met Local SEO. De Local SEO tools zijn instrumenten en dienen ter ondersteuning van Local SEO.

Het onderscheid van de tools zit voornamelijk in het doel en de features van de marketing tools. Yext is bijvoorbeeld voornamelijk gericht op het officieel antwoorden geven op op platformen waar mensen zoeken. Rank Tracker is een all-in-one platform voor SEO in het algemeen en Local Falcon is een tool gericht op ranglijsten in Google Maps. Daarnaast zal de ene tool meer mogelijkheden hebben in reputatiemanagement en de andere tool zich meer focussen op ranglijsten met een rank tracker. De mogelijkheden van de tools moeten goed aansluiten bij het doel van het bedrijf.

De tools dienen ter ondersteuning bij de optimalisatie van Google My Business-profielen, ranking verbeteringen en het vergroten van engagement om de online zichtbaarheid te vergroten. Maar bij Local SEO gaat het niet alleen om de tool. Met de tools kun je bijvoorbeeld de ranglijsten in zoekmachines zien, maar het grootste deel wordt uitgevoerd door het denkwerk achter Local SEO. De strategie bij Local zorgt komen zaken kijken zoals de juiste prestaties in Google My Business, alle locatie-informatie consistent organiseren, vindbaarheid vergroten, acties promoten via Google My Business en social media marketing en het beheren en optimaliseren van je lokale prestaties. De inzet van Local SEO vergt meer dan alleen een tool aanzetten. Het is een proces waar je mee bezig bent om je positie te behouden en online zichtbaarheid te vergroten.

We claimen niet dat dit de beste Local SEO tools zijn. Er zijn een aantal tools geselecteerd en meegenomen in de vergelijking. De lijst is volledig onafhankelijk tot stand gekomen. We zijn niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden. Mis je tools of heb je vragen of aanvullingen op onze bevindingen? Neem dan contact met ons op.

Krijg inzicht in jouw Local Search potentieel

Vraag direct een gratis scan aan en ontdek of jouw organisatie geschikt is.

Boek nu jouw Local Search Scan

Local Search Optimalisatie van Booming is van toepassing bij:

Lennart Ruigrok
  • Minimaal 10 of meer grote locaties met veel bezoekers
  • Je hebt 25 tot 100+ vestigingen met onderscheidende producten en diensten
  • Ondersteuning specifieke Locale gerichte marketing strategie

Clarissa Filius – Local Search specialist