Na het lezen van deze vijf tips heb je alle inspiratie om direct meer uit je affiliate programma te halen. De meeste bedrijven starten een affiliate programma op, zien de eerste sales binnenkomen en geloven het daarna wel. Zonde, omdat dan het ook lang niet zoveel oplevert. Hoeveel tijd spendeer jij eigenlijk aan het managen van je affiliate programma?
Bij veel bedrijven komt affiliate management bovenop het takenpakket van de online marketeer. Die is hoofdzakelijk verantwoordelijk voor AdWords budget en daarna voor (SEO) posities in Google. Door zijn brede scope is er ook veel overleg intern en extern, waardoor affiliate management het ondergeschoven kindje wordt. Want: ‘het draait toch wel’. Alleen haal je er niet het maximale rendement uit, als een selffulfilling prophecy. En je beeld van de resultaten kan langzaam gaan scheefgroeien. Hoeveel van je 700 aangemelde publishers bestaan er eigenlijk nog? Of promoten jouw campagne nog steeds even enthousiast? Welke content hebben ze nu nodig?
Meer rendement met meer aandacht voor je affiliate programma
Aandacht voor je affiliate programma levert je direct rendement. Zo pakte ik voor een welbekend telecombedrijf het affiliate management op. Na drie maanden optimaliseren, resulteerde dat een 286 procent groei in sales. Ook direct meer uit je affiliate programma halen? Pas de volgende vijf tips toe:
Tip: Optimaliseer je affiliate programma met persoonlijk contact met de publishers
De grootste optimalisatiefactor is het persoonlijk contact met je publishers. Wanneer er bijvoorbeeld sales afvallen na je keuringsronde, willen de publishers een duidelijke toelichting. Anders wordt jouw campagne een onbegrijpelijke black box en verliezen je publishers de motivatie. Gaat je programma live, dan loont het om proactief met publishers te bellen. Wat hebben zij nodig om jou te promoten? Specifieke content, een bepaalde basisinstelling of een actie? Dat contact kan bijvoorbeeld ook resulteren in een ander vergoedingsmodel. Blijf in contact om een langdurige samenwerking op te bouwen.