300% meer sales dankzij Affiliate Marketing

Hoe een slimmere Affiliate-strategie JBL direct meer business opleverde

De winst van JBL

+300%

Meer sales

 

-50%

Minder Cost Per Sale

 

+100%

Blackfriday omzet

We hebben binnen het affiliate-kanaal meer traffic en 300% meer sales gerealiseerd ten opzichte van de voorgaande periode.Roel de Bont, Senior Manager Online Sales, JBL

Audio-specialist Harman Lifestyle werkt nu bijna een jaar samen met Booming. Dankzij de nieuwe Affiliate-strategie is JBL’s traffic in die periode sterk toegenomen en zijn de sales met 300% gestegen.

JBL: een koploper met ambitie

Hét grote doel van JBL, onderdeel van Harman International? Marktleider worden op het gebied van audio-apparatuur voor consumenten. De eerste stappen zijn gezet: in korte tijd is het merk JBL uitgegroeid tot een van de koplopers van de Nederlandse markt. Die snelle groei heeft de ambitie niet verminderd. Integendeel: Booming en JBL werken intensief samen om die positie nóg verder uit te bouwen.

De uitdaging

Meer halen uit het Affiliate-kanaal

Tot april 2017 deed Harman het Affiliate Management samen met het netwerk waarbij ze aangesloten waren. Ze werkten met een relatief klein team, konden er niet genoeg tijd en energie in steken om een groei te realiseren. ‘We zetten de campagnes wel uit, maar konden er vervolgens niet zelf actief achteraan gaan’, zegt Roel de Bont, Senior Manager Online Sales. ‘We hadden het gevoel dat er meer uit het kanaal te halen was, maar kregen dit niet voor elkaar.’

Roel kwam in april 2017 contact met Lennart Ruigrok van Booming via een sessie over conversie-attributie, die Lennart op Emerce gaf. Snel daarna kwam Lennart bij Harman op kantoor langs. Booming keek meteen waar de kansen lagen – hoe er meer uit de marketingkanalen gehaald kon worden, met name op het gebied van conversie en ROI.

We hadden het gevoel dat er meer uit het Affiliate-kanaal te halen was, maar kregen dit niet voor elkaar.Roel de Bont, Senior Manager Online Sales, JBL

De aanpak

Groeipotentie verkennen

Booming deed eerst een scan om te zien of het bestaande Affiliate-kanaal wel genoeg kans bood om verder te groeien. Door veel vragen te stellen binnen Harman, en door scherp de data te analyseren, onderzocht Booming welke sales en deals werden misgelopen.

Kansen bij huidige én ontbrekende publishers

In eerste instantie was de vraag: met welke huidige publishers kan de JBL-website meer sales realiseren en een hoger rendement behalen? Eerst onderzocht Booming welke top-publishers meer business konden opleveren.

Vervolgens werd er een lijst van ontbrekende publishers opgesteld – publishers die nog niet bij JBL waren aangesloten, maar waarvan Booming, op basis van hun kennis van de markt, wist dat ze bij vergelijkbare partijen veel sales genereerden. Ook de steeds groter worden Black Friday periode werd meegenomen. Daar op het juiste moment inspringen, kan je jaar maken of breken.

Al gauw concludeerde Booming dat er zeker kansen lagen voor JBL. Ze stelden een plan op voor de Nederlandse markt, om JBL’s beoogde groei stap voor stap te realiseren.

Meer contactmomenten, nieuwe publishers

De focus lag in het begin op een hogere omzet uit het bestaande publisher-bestand. Booming zocht uit wat nodig én haalbaar was, en zette de conclusies om in concrete aanbevelingen – bijvoorbeeld in plaats van 1 keer per maand contact hebben met een publisher, 3 keer per maand.

Vervolgens zijn, op basis van nauwkeurige benchmarks, ook nieuwe relevante publishers aangesloten. In lijn met Boomings stappenplan is de focus daarna nóg verder verbreed: JBL richt zich inmiddels ook op branche-vreemde publishers, bijvoorbeeld uit de travel- en de gamingmarkt.

Ook werd richting Black Friday op tijd de juiste deal te gesloten, en gedurende de piek periode werden deze nog scherper gemaakt, om te blijven zorgen dat het aanbod van de JBL viraal zou gaan.

Nu er een duidelijke strategie voor het Affiliate-kanaal staat, kan er ook meer energie worden gestoken in andere groeimogelijkheden die bij JBL steeds belangrijker worden, bijvoorbeeld leadgeneratie.

Het resultaat

300% meer sales en 50% minder cost per sale

De samenwerking tussen Harman en Booming begon met een pilotperiode van drie maanden, waarin de doelstellingen ruimschoots werden gehaald. De traffic binnen het Affiliate-kanaal is in de samenwerkingsperiode sterk toegenomen, de cost per sale werd gehalveerd ten opzichte van de voorgaande periode en is er maar liefst 300% meer sales gerealiseerd.

Geen extern bureau, maar een ondernemende partner

‘Het voelt niet alsof we met Booming een extern bureau hebben ingeschakeld’, zegt Roel de Bont. ‘Meer alsof we een ondernemende partner hebben, die proactief meedenkt in het behalen van onze doelstellingen. Inmiddels doet Booming het Affiliate management over meerdere landen en meerdere merken, en we zijn met volle overtuiging een samenwerking voor de langere termijn aangegaan.’

Het voelt niet alsof we een extern bureau hebben ingeschakeld, maar alsof we een ondernemende partner hebben.Roel de Bont, Senior Manager Online Sales, JBL

Affiliate kan slagen, ontdek hoe in een gratis consult

Lennart is docent aan de Hogeschool van Amsterdam en verder veel gevraagd als trainer en spreker bij o.a. Emerce.

Boek nu jouw gratis affiliate-consult
Lennart Ruigrok
  • Zo val je wél op in een affiliate netwerk
  • Ontdek met welk aanbod je gaat scoren
  • En hoe snel je resultaat kunt verwachten