235% meer Black Friday omzet met ROAS van bijna 1200% voor EDC Retail

Zo speelde Booming met performance marketing effectief in op Covid-19

De winst van EDC Retail

235% meer

Black Friday omzet vergeleken met vorig jaar

 

1184%

ROAS, bijna drie keer beter dan het doel van 400%

 

Hoogste aandeel

in Duitsland – traffic (42%) en omzet (30%)

De uitdaging

Inspelen op toenemende vraag

EDC Retail uit Veendam is een van de grootste erotische retailer in Europa. In Nederland en België staat EDC bekend onder de namen Pabo en EasyToys. Tijdens de start van de COVID-19-pandemie zag EDC een toenemende vraag naar hun producten door de lockdown-maatregelen. De retailer besloot hier snel op in te spelen door het opzetten van affiliate programma’s in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

Affiliate marketing als accelerator

De oplossing

Op het juiste moment in de journey aanwezig zijn

De timing en de vertical van de publishers waren de belangrijkste onderdelen van de uitvoering. Zo konden we de publishers voldoende tijd geven om de actie op te zetten en hen voorzien van de verwachte kortingen. Omdat de verschillende EDC merken exact dezelfde producten hebben, moesten we strategische beslissingen nemen om ervoor te zorgen dat ze niet met elkaar concurreren op hetzelfde platform.

Beginnen met een schone lei

In de eerste week van oktober bepaalden we de KPI’s en de huidige problemen van de programma’s. Zo waren er publishers die na het faillissement van de vorige Beate Uhse-eigenaar niet waren betaald. We moesten er eerst voor zorgen dat de schulden werden afgewikkeld en de publishers overtuigen om de samenwerking opnieuw te starten. Door de affiliate-commissies en de vaste procentuele netwerk override fee te verlagen, ontstond er ruimte om de CPA te verhogen tijdens piekmomenten.

Daarnaast wilde EDC alleen werken met publishers die extra waarde en dus daadwerkelijk de extra omzet leverden in plaats van alleen een cookie plaatsen.
Samen met Daisycon hebben we om deze reden een basket freeze geimplementeerd. Hiermee kan de adverteerder de commissie voor 30 minuten  bevriezen wanneer een klant bij het bestellen de webshop verlaat om bijvoorbeeld een voucher te zoeken. Gedurende die minuten wordt de affiliate vergoeding niet toegekend aan publishers die verkeer naar de website sturen of terugsturen, of aan verkeer van andere betaalde kanalen.

De juiste partners vinden

In de tussentijd begonnen we ook met het evalueren van de campagnedetails, het aantal aangesloten publishers en de opzet van elk account. Door de uitbetalingstijd te verkorten, de commissiestructuur opnieuw aan te passen en de meettijd te veranderen van 30 minuten sessie naar 30 dagen affiliate cookie, maakten we de accounts veel aantrekkelijker voor de publishers.

Half oktober konden we gaan werken aan de publisher base. Allereerst verkleinde we het programma  tot slechts 50 publishers die een toegevoegde waarde leveren. Hiermee gaan we dan ook voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit. We identificeerden vervolgens de juiste partners met de perfecte affiliate-mix precies op tijd voor de tweede lockdown en het hoogseizoen. Om de juiste publishers te vinden, keken we naar hun belangrijkste doelgroepen, het bereik en de mogelijkheden om de verschillende aanbiedingen te pushen. Zo vulden we de gaten in de gehele customer journey op en zorgden we voor diversificatie. Allerlei nieuwe uitdagingen doken hierbij op, zoals Franse publishers die linkten naar een Amerikaans bedrijf met dezelfde merknaam. Om te waarborgen dat ze naar ons zouden linken, gaven we ze een  voor de hele maand en overtuigden hen met harde cijfers over de AOV (average order value) en conversieratio op de website.

Performance en plezier

Na alle uitdagingen maakten we onze ideale mix van publishers om onze content te promoten. Het belangrijkste doel was performance, maar daarnaast wil EDC ook mensen meer laten genieten van liefde en erotiek. De crux daarvoor was het vinden van de juiste boodschap voor de samenwerking met bloggers en online magazines. In de bovenste funnel werkten we samen met verschillende bekende online tijdschriften zoals Cosmopolitan om bewustzijn te creëren en onze educatieve rol te gebruiken.

We werkten ook samen met Black Friday-georiënteerde websites in de mid-funnel om ervoor te zorgen dat de klant wist dat ze enorme kortingen konden verwachten tijdens Black Friday. In de onderste funnel namen we de beslissing om ons publiek een dag voor Black Friday te targeten met een flashdeal voor het meest populaire erotische speeltje van dit moment. We deden dit om de enorme fixed fees tijdens de cyberweek te minimaliseren en om de consument naar de website te brengen net voordat het evenement begon. Het gebruik van mobiele pushmeldingen en nieuwsbrieven met deal-georiënteerde & cashback-websites hielp ons om ons doel te bereiken: elke Europeaan die na Black Friday een seksspeeltje op het nachtkastje heeft.

Het resultaat

235% meer inkomsten gegenereerd

Een maand lang toegewijd werken wierp zijn vruchten af ​​in verbluffende resultaten. We streefden er continu naar om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn met onze aanbiedingen. Na elke persconferentie over coronamaatregelen zagen we kleinere pieken in onze prestaties. Vanaf 7 november begonnen de inkomsten echter sterk te stijgen op alle accounts. Sommige accounts verdubbelden bijna het omzetaandeel ten opzichte van andere kanalen. We maakten gebruik van het feit dat bijna heel Europa in lockdown zat door enkele weken voor Black Friday bewustwording te creëren, zodat mensen begonnen te beslissen welke producten interessant zouden kunnen zijn.

Lokale successen

We behaalden onze grootste successen in Nederland (Pabo), Duitsland (EasyToys DE) en Frankrijk (Adam et Eve). Voor het Pabo NL-account genereerden we met slechts één enkele productpost op nl.pepper.com meer dan 5000 klikken met slechts een CPAi van 3%. Dat was goed voor een aandeel van 35% in het verkeer. Het soort verkeer was ook waardevol met een bouncepercentage van slechts 1,2% en een conversiepercentage van maar liefst 15%, waar dat normaal 5% is voor affiliates. – We realiseerden een ROAS van 1184%, wat bijna 3 keer beter was dan onze doelstelling (400%).

EasyToys DE bleek een van de grootste uitdagingen omdat dit account slechts een week voor Black Friday werd gelanceerd en het merk nog niet goed bekend is. De concurrentie in Duitsland is ook behoorlijk agressief en de kosten om deel te nemen tijdens Black Friday waren te hoog voor de adverteerder. Maar we zagen toch kansen. Op dit account hadden we het hoogste aandeel in verkeer (42%) en omzet (30%) in vergelijking met eigen en betaalde kanalen. Dit komt vooral door alleen maar te focussen op strategische productkortingen in het midden van de funnel via niche-bloggers. Ook hier startten we een dag eerder voordat onze concurrenten zouden beginnen met Black Friday.

Ook het Franse account Adam et Eve bleek uitdagend. Publishers waren niet uitbetaald door de vorige eigenaar en linkten ook naar adameteve.com in plaats van naar onze website adameteve.fr. Ook al begonnen we in november helemaal opnieuw, we slaagden er toch in om een ​​omzetaandeel van 10% te behalen.

Al met al slaagden we erin om te profiteren van de tweede lockdown en promotie-evenementen door in totaal 235% meer inkomsten te genereren in vergelijking met vorig jaar.

Ook jouw performance marketing door het dak laten gaan? In 30 minuten legt Jord je graag uit hoe je dat doet.

Jord heeft veel affiliate ervaring, o.a. opgedaan in het partnerprogramma van Albert Heijn, EasyToys, Beate Uhse, Philips en Hunkemoller.

Boek nu een gratis performance marketing consult

Hiermee helpen we jou:

Jord Nater
  • Echte omzetgroei zonder margeverlies
  • Verbreding van je campagneperiode voor meer effect
  • Strategische aanpak per land om ijzersterke resultaten te realiseren