Een lead is de Engelse term voor een potentiële klant. Ondanks een duidelijke definiëring vragen veel bedrijven zich af:
- Wat zijn leads voor onze organisatie?
- Hoe ga je om met Marketing Qualified Leads?
- Wanneer is iemand een Sales Qualified Lead?
Leads moet je duidelijk kwalificeren. Scherpe formulering maakt het mogelijk iedere lead op de juiste manier te benaderen met de juiste boodschap. Met een goed inzicht vergroot je het aantal leads dat klant wordt en heeft een positief effect op je bedrijfsresultaat.
Klinkt allemaal heel eenvoudig, maar een scherpe formulering vraagt de nodige kennis en ervaring. Wil je vernieuwende inzichten opdoen? Plan dan eens een afspraak in met onze professionals.
Aan welke voorwaarden voldoet een lead?
Aan de hand van kwalificatiecriteria bepaal je wanneer men wordt gezien als lead. Deze kwalificatie is belangrijk voor organisaties om te bepalen hoe je de verschillende klantgroepen benadert.
Belangrijke traditionele kwalificatietechnieken zijn:
- Budget
- Autoriteit
- Behoefte
- Timeline
Aan de hand van deze criteria toetst men de kwaliteit van de lead.
Traditionele klantpiramide:
- Suspect
- Prospect
- Cold lead
- Hot Lead
- Klant
We kunnen klanten onder verdelen als je kijkt naar ‘wat zijn leads’:
- Marketing Qualified Leads
- Sales Qualified Leads
Wat zijn leads: Marketing Qualified vs Sales Qualified?
MQL
Een Marketing Qualified Lead is een prospect die concrete interesse toont in jouw organisatie, product of dienst. Hij heeft zijn contactgegevens achtergelaten in ruil voor informatie die jij hem aanbiedt. Hij wil zich eerst nog oriënteren en alternatieven overwegen voor hij beslist al dan niet tot koop over te gaan.
Nurturing
Het is van belang niet af te wachten maar in top-of-mind van je potentiële klant te blijven. Je dient hem continu te voorzien van waardevolle, relevante informatie en hem te transformeren tot klant.
SQL
Een Sales Qualified Lead (SQL) is een potentiële klant die op het punt staat om een product of dienst af te nemen. Marketing draagt hem over aan de afdeling verkoop met als doel de transactie af te ronden.