Wat is local SEO?

Local SEO, of lokale SEO, staat voor lokale zoekmachine optimalisatie. Dit is een ‘marketingtechniek’ waarmee je zorgt dat jouw bedrijf gevonden wordt als potentiële klanten zoeken naar zoektermen met een lokale zoekintentie. Local SEO wordt alleen maar belangrijker is en daarom een enorme kans voor onder andere retailers met grote aantallen fysieke locaties.

Download het Local SEO Benchmark Rapport

Voor wie is local SEO?

Local SEO is interessant voor organisaties met een lokale focus of een of meerdere fysieke adressen. Eigenlijk kan bijna iedere organisatie op de een of andere manier profiteren van lokale SEO. Zelfs als organisatie met een landelijke focus, kun je een strategie hebben om beter zichtbaar te worden in de lokale resultaten. In hoeverre local SEO een kans heeft, hangt helemaal af van jouw markt en het zoekgedrag van potentiële klanten.

Local SEO is vooral interessant voor organisaties:

  • met enkele grote of tientallen tot honderden kleinere vestigingen
  • waarbij regionale marketing belangrijk is
  • met een specifieke lokale strategie
  • die zich richten op zoektermen waarbij veel geografisch resultaten getoond worden

Natuurlijk is local SEO ook voor kleine ondernemers, MKB en ZZP’ers  enorm interessant. Zij hebben meestal slechts één enkele locatie, we raden hen aan om een local SEO training te volgen om zo zelf het maximale uit hun bedrijfsvermelding te halen.

Wat is local search?

Local SEO – of local search optimalisatie – richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid in de lokale zoekresultaten (local search). De zoekresultatenpagina (SERP) van Google is sterk gepersonaliseerd en gelokaliseerd. Dat wil zeggen dat de resultaten verschillen op basis van je zoekgeschiedenis en je locatie. Zoek je bijvoorbeeld vanuit Amsterdam naar een ‘kapper in de buurt’ dan krijg je andere resultaten dan wanneer je zoekt vanuit Maastricht.

Er zijn verschillende definities van local SEO. Je kan hiermee het ‘local pack’ bedoelen (Google Search & Google Maps), maar ook gelokaliseerde ,’reguliere’ organische resultaten (blauwe linkjes).

We kunnen de volgende definitie aanhouden:

Local SEO, of lokale SEO, is een een marketingtechniek die zich richt op het verbeteren van de zichtbaarheid voor lokale zoektermen in de zoekresultaten, zowel in Google Search als in Google Maps.

Toch wordt met local SEO meestal het verbeteren van de zichtbaarheid in het ‘local 3-pack’ bedoeld. Deze resultaten zijn gelijk aan die in Google Maps en tonen alleen lokale bedrijfsvermeldingen. Het local pack staat meestal BOVEN de organische zoekresultaten, en geeft daarmee enorme kansen om zichtbaarheid voor lokale zoektermen te verbeteren.

Wat zijn lokale zoektermen?

Local SEO richt zich op lokale zoektermen, dit zijn in feite alle zoektermen waarbij een local pack wordt vertoond. Dit zijn dus zoektermen met een lokale zoekintentie, iemand is mogelijk op zoek naar een locatie, product of service in de buurt.

Voorbeelden van zoekopdrachten met een lokale intentie:

  • opticien
  • opticien + amsterdam
  • brillen + in de buurt
  • lenzen kopen
  • oogmeting

Zoals je ziet kunnen lokale zoektermen een locatie bevatten, iemand zoekt dus letterlijk naar iets in een bepaalde stad of regio. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn, want Google kan redelijk goed bepalen wanneer iemand op zoek is naar iets in de buurt. Volgens cijfers van Google heeft zelfs 46% van alle zoekopdrachten een ‘lokale intentie’.

Verschillende soorten lokale zoektermen:

  • Buiten het servicegebied zoeken naar een ‘zoekterm + [locatie]’, iemand zoekt bijvoorbeeld naar een opticien in Amsterdam. Voorbeeld: ‘opticien amsterdam’
  • Binnen een specifiek servicegebied zoeken naar een locatie in de buurt van waar ze op dat moment zijn, iemand zoekt bijvoorbeeld vanuit Amsterdam naar een opticien. Voorbeeld termen: ‘opticien’, ‘opticien in de buurt’

Het aantal zoektermen waarvoor een local pack wordt vertoond groeit, daarmee wordt local SEO steeds belangrijker. Lokale zoektermen zijn meestal hoog converterende zoektermen, en leveren daardoor bijna in alle gevallen nieuwe klanten op.

Waarom is local SEO belangrijk?

Het aantal zoekopdrachten waarvoor lokale zoekresultaten worden vertoond stijgt alleen maar. En daar zijn meerdere verklaringen voor, de belangrijkste is dat mensen steeds vaker lokaal zoeken. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en het gebruik van navigatie-apps, waaronder Google Maps, stijgt alleen maar verder. Google Maps is onderhand zelf een zoekmachine geworden. In de afgelopen 10 jaar is het aantal zoekopdrachten naar plaatsen ‘in de buurt’ zo’n 350x groter geworden.

Bron: Google Trends

Hoe werkt local SEO?

Het Google algoritme gebruikt verschillende factoren om posities van jouw locaties  in Google Search en Google Maps te bepalen. Zelf geeft Google aan de volgende factoren te gebruiken:

  • Relevantie: Relevantie geeft aan hoe goed jouw bedrijfsprofiel overeenkomt met datgene waarnaar iemand zoekt
  • Afstand: De afstand houdt rekening met hoe ver elk mogelijk zoekresultaat is verwijderd van de locatieterm die in een zoekopdracht is gebruikt, of de locatie waarvandaan iemand zoekt.
  • Prominentie: Prominentie verwijst naar hoe bekend een bedrijf is, het wordt mede bepaald door het aantal online vermeldingen.

Hiervoor hebben we het LOCAL Succesmodel ontwikkeld. Dit model voor local SEO succes laat zien hoe je beter zichtbaar wordt op de voor jou belangrijke zoektermen, en daarmee meer leads, winkelbezoeken en verkopen realiseert.

Hoe zet je een local SEO strategie op?

Met een gedegen local SEO strategie kun je zorgen dat jouw locaties beter zichtbaar worden in de lokale zoekresultaten. Zeker voor organisaties met grote aantallen locaties is een slimme rollout-strategie essentieel.

De 4 essentiële stappen van local SEO:

  1. Zoektermenonderzoek en strategie – Bepaal je doelstellingen (bijv. meer winkelbezoek, leadgeneratie of groei in verkopen van specifiek assortiment) en voer een (lokaal) zoektermenonderzoek uit. Op basis daarvan ontwikkel je een strategie en plan van aanpak.
  2. Optimalisatie van Google My Business profielen – Optimaliseer Google My Business profielen volgens SEO best-practices en de bevindingen uit het zoektermenonderzoek.
  3. Ranking verbeteren in Google Search & Maps – Verbeter je posities in Google en zorg dat jouw locaties vertoond worden in het local 3-pack voor relevante lokale zoektermen door middel van een doordachte citation building strategie
  4. Analyse en bijsturen – Analyseer je strategie en monitor resultaten. Vervolgens kun je effectieve strategieën uitrollen naar andere locaties op landen – dit is een doorlopend proces.

Krijg meer winkelbezoekers met local SEO

Binnen bijna iedere markt en branche zijn kansen te vinden. Hoe eerder je investeert in lokale SEO, hoe sneller je een voorsprong kan nemen op je concurrentie. Zeker bij organisaties met tientallen tot honderden locaties kun je hier eigenlijk niet meer omheen. Plan nu jouw Local Search Scan in en ontdek de kansen voor jouw organisatie.

 

Download het Local SEO Benchmark Rapport