Wil je alles weten over wat Inbound Marketing is en hoe je het toepast? In deze Inbound Marketing Handleiding vind je de informatie die je nodig hebt. Start nu met het genereren van meer leads en meer klanten. Een belangrijke stap is de alignment van marketing- en salesteams. In ons Marketing & Sales Alignment Handboek vind je een concreet stappenplan.
In deze complete gids lees je alles over Inbound Marketing. De online marketing methode van dit moment. Jij moet starten met Inbound Marketing. 2018 is het jaar. Daarom is het slim om deze gids door te lezen en te starten.
Op de vraag “Wat is Inbound Marketing” is geen kort antwoord te geven. Er komt veel bij kijken en voor iedere onderneming is een afgestemde strategie nodig. Wel kunnen we de Inbound Marketing Methode toelichten en jou helpen om de eerste stappen te zetten voor je bedrijf.
Wil je weten wat Inbound Marketing is en hoe het jou kan helpen? Dan vind je in deze 1000+ woorden handleiding antwoord op je vragen.
Qua kennis loopt jouw bedrijf voorop. En je investeert veel in marketingactiviteiten. Maar het blijft een uitdaging om nieuwe klanten te vinden en te overtuigen. Daarom heb je een strategie die klanten naar jou toebrengt en zo converteert naar nieuwe klanten.
Wat is Inbound Marketing?
Inbound Marketing is een slimmere manier om meer qualified leads te genereren. Zo blijf met je klanten en prospects in contact om op het juiste moment toe te slaan.
Waarom is Inbound Marketing belangrijk?
We leven in een wereld van informatie overvloed en aandachtschaarste – en het tempo van informatie productie wordt sneller. Volgens IBM creëren we elke dag 2,5 quintillion bytes aan gegevens – zo veel dat 90% van de gegevens in de wereld van vandaag alleen al in de afgelopen twee jaar is gemaakt. De aandacht trekken van mogelijke klanten wordt daardoor alleen maar moeilijker.
Het inschakelen van een Inbound Marketing Bureau is de oplossing, Het is gericht op het krijgen van klanten via relevante en nuttige content en het toevoegen van waarde in elke fase van de funnel. Met Inbound Marketing vinden potentiële klanten jou via kanalen als blogs, zoekmachines en sociale media. Ze komen dus naar jou toe, in plaats van andersom. Ontdek de definitie van Inbound Marketing.
Inbound Marketing zorgt voor meer leads en meer klanten
Wat is Inbound Marketing voor toevoeging aan jouw huidige strategie? In tegenstelling tot Outbound Marketing hoeft Inbound Marketing niet te vechten voor potentiële klanten.
Door content te maken die is ontworpen om de problemen en behoeften van jouw ideale klanten aan te pakken, krijg je gekwalificeerde leads aan en bouw je vertrouwen en geloofwaardigheid op voor je bedrijf.
Het is een bewezen strategie om nieuwe klanten te veroveren en te behouden.
Benieuwd wat Inbound Marketing kan betekenen voor jouw bedrijf? De Inbound Marketing Methode heeft 2 manieren om klanten aan te spreken op basis van hoe ze informatie over producten en diensten die ze willen kopen zoeken:
Content: maak content (webpagina’s, blogs, social media post) die kan worden gevonden door potentiële kopers.
Context: begrijp welke inhoud je kopers op welk moment in de funnel willen zien.
Het is geschikt voor B2C marketing en ook de beste methode voor leadgeneratie in B2B marketing.
Hoe Inbound Marketing werkt
Het is een strategie die merken helpt bezoekers, leads en klanten aan te trekken, te converteren, te verkopen en warm te houden via kanalen zoals sociale media, blogs, SEO, landingspagina’s, formulieren en e-mail.
Dit helpt mensen door de buyers journey – en maakt zo van leads vertrouwde klanten. De Inbound Marketing Methode bestaat uit 4 stappen:
Attract
Convert
Close
Delight
Verderop lees je wat deze stadia inhouden en wat je hier kan doen.
Een essentieel onderdeel van jouw Inbound strategie
Zorg in 10 stappen voor betere samenwerking tussen Marketing & Sales
Net als bij ieder marketingplan begin je ook bij Inbound Marketing met het opstellen van SMART doelstellingen. Deze doelen zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Als je duidelijke KPI’s hebt weet je waar je op moet focussen in je campagne.
Creëren van een buyer persona
Om de juiste content te kunnen maken moet je eerst goed onderzoeken wie je doegroep is. Daarom moet er aan het begin van een Inbound Marketing Campagne een Buyer Persona gemaakt worden. Dit is een fictief voorbeeld van jouw ultieme klant en helpt om te bepalen welke content je doelgroep nodig heeft in de verschillende fases in de funnel.
De 4 fasen van de Inbound Marketing Methode
De Inbound Marketing Methode bestaat uit 4 fases die klanten doorlopen.
1. Attract
Je wilt niet dat zomaar iedereen naar je site komt. Je wilt mensen die leads worden en uiteindelijk tevreden klanten. Hoe krijg je die mensen op je website? Dat kan je doen met onder meer relevante content – dit bied je aan wanneer ze ernaar op zoek zijn.
Je gaat dus blogs maken, SEO optimalisaties doorvoeren en social media posts plaatsen. Ga op zoek naar de meest effectieve manieren om je juiste bezoekers op je website te krijgen. Een goede contentstrategie is daarbij essentieel.
2. Convert
Zodra je bezoekers van op je website hebt, is de volgende stap om die bezoekers om te zetten in leads. Je doet dit door een gesprek te beginnen op een manier die voor hen het beste werkt – met berichten, formulieren of webinars. Zodra je contact hebt, beantwoord je vragen en verstrek je relevante inhoud die interessant en waardevol is voor elk van je doelgroep – en zet je het gesprek voort.
Een voorbeeld is het maken van een formulier waarmee een sitebezoeker een whitepaper kan downloaden. Je hebt deze persoon mogelijk op je site gekregen door een advertentie op social media. Hij vult vervolgens het fomulier in met zijn naam en e-mailadres (en misschien zelfs het telefoonnummer). Daarna is hij omgezet in een lead die je kunt benaderen met bijvoorbeeld andere relevante content.
3. Close
Je bent op de goede weg. Je hebt de juiste bezoekers aangetrokken en de juiste leads gegenereerd, maar nu moet je die leads omzetten in klanten. Hoe kun je dit doen? De salesmiddelen in deze fase moeten ervoor te zorgen dat je de juiste leads op het juiste moment, sneller en gemakkelijker sluit.
Een CRM-systeem of Marketing Automation Software helpt jouw sales managers hierbij. Ze kunnen namelijk precies zien welke interacties de lead heeft gehad met jouw website en daarop inspelen. Met Lead Scoring kan worden bepaald of het gaat op een Sales Qualified Lead. Zo ja, dan zal sales deze lead benaderen en proberen om er een klant van te maken.
4. Delight
Deze Inbound Marketing fase gaat over het bieden van een goede ervaring voor je klanten. Het engagen en verassen van je klanten is een stap die niet moet worden vergeten. Na de verkoop ben je er nog niet. Als je klanten tevreden en geinteresseerd houdt, zullen ze meer kopen, langer bij je blijven, en hun vrienden doorverwijzen. Ze zullen blij zijn om de wereld te vertellen dat ze je geweldig vinden. En dat gaat jouw sales ten goede komen.
Content Marketing vs Inbound Marketing
De basis van de Inbound Marketing Methode ligt in content marketing. Het kan gaan om allerlei soorten content, zoals SEO artikelen, blogs, social media posts, whitepapers, checklist, infographic, e-books, webinars, e-mail, video, podcast, noem maar op.
Om een efficiënte contentstrategie te maken, moet je een bedrijfscultuur creëren die regelmatig, kwalitatief hoogstaande content produceert. Dit kun je zelf doen, maar ook uitbesteden. Het is belangrijk dat je content maakt voor elk moment in de funnel, specifiek gericht op wat jouw klant daar nodig heeft. Deze content maak je vindbaar voor klanten via verschillende kanalen, zoals:
SEO: gebruik je voornamelijk in de awareness fase van je content marketing. Via SEO zorg je dat klanten jouw site kunnen vinden in Google. Het is moet meestal een essentieel onderdeel zijn van je strategie.
SEA: ook via betaalde advertenties kun je klanten bereiken en door de funnel leiden.
Social Selling: Twitter, Facebook en LinkedIn zijn enorm goede kanalen om je doelgroep te bereiken met relevante content.
E-mail Marketing: zodra je leads hebt verzameld kun je ze nurturen door ze relevante content toe te sturen.
Je gebruikt de content marketing om leads te genereren. Wat een lead is kan per bedrijf verschillen. Het kan iemand zijn die alleen een whitepaper heeft gedownload en zijn e-mailadres daarbij heeft ingevuld. Of iemand met wie je een salesgesprek hebt ingepland. Het genereren van kwalitatieve leads is onzettend belangrijk voor succesvolle inbound marketing.
Lead nurturing
Elke lead die je hebt, moet worden gevoed met infomatie die aansluit bij hun interesses en plaats in de funnel. Pagina’s die ze hebben bezocht, content en whitepapers – dit zijn allemaal veranderende interesses. Met personalisatie kun je zorgen dat berichten worden aangepast om relevant te blijven en het winnen van nieuwe klanten sneller maken.
Voorspellende leadscoring
Leadscoring is een manier om de groei in je bedrijf aan te pakken. Naarmate je bedrijf groeit en je meer leads genereert, is het niet altijd logisch om contact te maken met elke lead. Je wilt ervoor zorgen dat sales prioriteit geeft aan de meest geschikte leads. Sales Qualified Leads.
In a nutshell, inbound marketing is about marketing with a magnet, not a sledgehammer.Hubspot
Marketing Automation Software
Om Inbound Marketing handmatig uit te voeren is bijna niet te doen. Je hebt hier marketing automation software voor nodig, bijvoorbeeld Hubspot. Deze software brengt jouw leads in kaart, zodat je precies weet waar de klant in de funnel zit en welke interacties hij met jouw content heeft gehad. Zoals de naam zegt kun je hiermee (email)campagnes automatiseren.
Marketing & Sales Alignment
Om het maximale uit je Inbound Marketing strategie te halen, is een goede samenwerking tussen marketing en sales essentieel. Breng de samenwerking tussen beide teams naar een nieuw niveau en haal meer sales qualified leads binnen. Ontdek hoe jij dit kunt realiseren en zo kan zorgen voor meer leads en minder kosten.