• Booming-up
    your skills

E-mailmarketing

Leadgeneratie & engagement met krachtige e-mailcampagnes

Een van de krachtigste online marketingkanalen is e-mailmarketing. Het doel is via gerichte campagnes met relevante content, prospects op het juiste moment te informeren en stimuleren om tot een actie over te gaan. Dit kan bijvoorbeeld het achterlaten van gegevens, het afnemen van een dienst, kopen van een product of het deelnemen aan een webinar.

De uitdagingen waar marketeers tegenaan lopen
bij het optimaal uitvoeren van e-mailmarketing zijn:

  • Juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste ontvanger krijgen
  • Enorm veel concurrentie in de mailbox van de ontvanger
  • Scorende automated campagnes inrichten
  • Aansprekende onderwerpregels schrijven
  • Integratie met een CRM-systeem
  • De juiste personalisatie, op het juiste moment
  • Aanvulling/behoud database: inschrijvingen versus uitschrijvingen
  • Op een positieve manier top of mind blijven
  • Deelbare en relevante content schrijven

Waar moet je rekening mee houden binnen e-mailmarketing?

Succesvolle e-mailcampagnes versturen is niet eenvoudig. Er zijn veel randvoorwaarden waar je rekening mee moet houden en die je niet kunt toepassen door simpelweg te googelen. Het gaat om de best practices, praktijkvoorbeelden, interpretatie van de performance (data) en ervaring binnen het vakgebied. Dit zijn zaken die je moet beheersen bij de uitvoering van e-mailmarketing:

  • Juridische randvoorwaarden (Code E-mail en de Telecom-wet) zoals onder andere opt-ins, dubbele opt-ins en opt-out.
  • Conversie-knallers (user experience design en conversie do’s en don’ts).
  • Effectieve onderwerpregels (verleidingstechnieken) voor een optimale open-rate.
  • De perfecte verzendtijd en frequentie van je berichtgeving.
  • Strategie opzetten die bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen.
  • Optimale mobiele weergave door het gebruik van responsive designs.
  • Gebruik van dynamic content voor de juiste personalisatie.
  • Toepassen van segmentatietechnieken, voor optimale engagement-funnels.

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is voor marketeers die betrokken zijn bij e-mailmarketing of deze verantwoordelijkheid erbij krijgen of al hebben. Denk aan: traffic-managers, junior online marketeers, online marketing teamcoördinatoren, marketingmedewerkers, marketingmanagers, communicatiemedewerkers, webredacteuren en communicatiemanager.

Staat jouw functie er niet tussen? Neem dan contact op met Puck: +31 20 773 71 28 dan kijken we samen of deze training geschikt is voor jou.

Welk niveau moeten de cursisten hebben?

Deze training verzorgen wij incompany en voor gerenommeerde opleidingsinstituten. De incompany training bieden wij aan op twee niveaus; voor beginners en voor gevorderden. Je hoeft voor deze training geen technische kennis te hebben.

De e-mailmarketing trainers

E-mailmarketing heeft grote overlap met User-experience design en Conversieratio optimalisatie. Daarom is het goed een expert binnen online marketing in de te schakelen die kennis heeft over deze thema’s. Boek een training dus altijd bij performance specialisten, zoals wij.

De lesstof basistrainingen e-mailmarketing

Je maakt in deze training kennis met de basis van e-mailmarketing: de belangrijkste begrippen, de kracht en mogelijkheden, Customer Life Cycle, Permission marketing, data analyse en data management. Aan het einde van de training e-mailmarketing voor beginners, weet je precies hoe jij:

  • kunt sturen op Key Performance Indicatoren (KPI’s),
  • data moet interpreteren ten behoeve van de campagne performance,
  • e-mailmarketing kunt integreren binnen jouw organisatie,
  • de database het beste kunt opbouwen en verrijken,
  • de juiste A/B-tests opzet,
  • e-mailmarketing kunt inzetten als leadgeneratie voor jouw bedrijf.

De lesstof gevorderden training

Tijdens de gevorderden les gaan we aan de slag met zaken als: de segmentatie van data, conversieratio optimalisatie, technische mogelijkheden, automatiseren van e-mails, responsive designs en testen. Aan het einde van de training e-mailmarketing voor gevorderden, weet jij precies hoe jij:

  • je huidige campagnes kunt optimaliseren,
  • marketing automation voor je kunt laten werken,
  • personalisatie technieken door o.a. dynamische content moet inzetten,
  • het gedrag van je prospects kunt vertalen naar acties binnen jouw campagnes.

De checklist: een must-have voor elke e-mail marketeer

Je krijgt een e-mail checklist na het volgen van de training die jij kunt gebruiken wanneer je een campagne hebt opgezet. Dit is een snelle check om ervoor te zorgen dat jij niets over het hoofd ziet en met meer zekerheid jouw e-mail kunt versturen. Hier al een kleine opzet van de thema’s in de checklist:

  • Technische mogelijkheden
  • Koppeling met website
  • Conversiedoelstelling is duidelijk
  • Segmentatie van de database
  • Data interpretatie
  • Juridische ontwikkelingen
  • Opstellen en uitvoeren e-mail marketingplan
  • Tekst en visual gebruik
  • Automatiseren van e-mail
  • Database management
  • Profiel opbouw
  • Performance analyse

Na het volgen van de training e-mailmarketing ben jij in staat e-mailmarketing te integreren in jouw organisatie, een duidelijke strategie te implementeren en deze uit te voeren, kun jij de performance monitoren en bijsturen, heb je kennis van de laatste trends, technieken en juridische aspecten en weet je hoe de conversie van jouw campagnes verhoogt kunnen worden.