Growth Hacking

What the hack? Growth Hacking?

Noem het ‘Growth Hacking’ of ‘agile-marketing’ of gewoon common sense. Op een kostenefficiënte manier duurzame groei realiseren, wie wil dat nu niet?
In de kern gaat het gewoon om klanten bereiken, verleiden, overtuigen en behouden. Maar nu gaan we iteratief, experimenteel in korte cycli, op zoek naar:

  • de juiste klanten
  • het meest relevante aanbod
  • effectieve boodschap
  • via de meest optimale communicatiekanalen

Daarbij staat een groter palet aan (digitale) media tot onze beschikking en potentieel veel meer data en inzichten. De klant staat centraal en het product- en marketingprogramma is van tevoren minder vast in steen gehouwen. De onzekerheid is soms even wennen.

Het is meer kostenefficiënt omdat je eerst kijkt naar wat werkt en je continu bijstuurt en daar je investeringen in tijd op afstemt. Geen big bang, hit or miss, maar evolutionair. Investeringen worden pas opgeschroefd op moment dat de juiste aanpak is gevonden.

Data gedreven beslissingen

Growth Hacking Marketing is een iteratief proces. In plaats van lange cycli wordt in korte timeframes geëxperimenteerd en geanalyseerd. Interpretatie en begrijpen van de data (data-analyse) is onmisbaar en essentieel binnen het Growth Hacking proces. Resultaten worden vergeleken met eerdere resultaten. Aan de hand hiervan worden beslissingen genomen.

Groei door effectieve inzet van digitale marketing

Dit start met realistische doelstellingen en vereist het juiste team, kennis en kunde. Daarnaast vergt het optimale inzet van de volgende pijlers:

  • Data Analytics
  • Lean marketing
  • Creatieve marketing
  • Conversieratio optimalisatie
  • Techniek
  • User Experience design UX
  • Behavioural Psychologie

Growth Hacking = experimenteren & bijstellen

Aannames worden systematisch getoetst om tot een schaalbaar verdienmodel te komen. Het proces van Growth Hacking:

  1. Creatie van ideeën: Aannames en resultaten uit eerdere experimenten vormen de basis voor een nieuwe campagne, strategie of tactiek
  2. Prioriteiten stellen: Je rangschikt ideeën op mogelijke impact in relatie tot tijd en geld
  3. Testen: Experimenteren van ideeën en systematisch toetsen
  4. Analyseren: Resultaten van de experimenten vergelijk je met voorgaande uitkomsten en ook analyseren waar bijstelling wenselijk is
  5. Optimaliseren: Haal lering uit positieve effecten om daarmee je campagne, strategie en onderneming te optimaliseren
  6. Herhalen: Doorloop opnieuw de cirkel

Eigenschappen van een Growth Hacker

De ondernemersdrift van een Growth Hacker is enorm, daarnaast zijn analytisch vermogen, creativiteit en competitiviteit onmisbare eigenschappen.

Wil jij ook explosief groeien?

Er zijn voorbeelden van bedrijven die in drie maanden 7% omzet groei realiseren maar ook bedrijven die 200-300% omzetgroei bereiken met de inzet van Growth Hacking. Het belangrijkste is dat je waardevolle informatie haalt uit de experimenten en zo optimaal inzicht krijgt in je product/markt combinatie. Je moet overigens echt begrijpen waarom jouw doelgroep zich gedraagt zoals zij doen. Het is dus niet alleen een zaak van wie, waar, wat, waarom en hoe. Weet jij wat de diepste verlangens en behoeftes van jouw doelgroep zijn? Pas als je dat weet, kun jij je groei gaan hacken!

LET OP!

Realtime meetbaarheid bevordert het proces van exponentiële groei. Gebruik van de juiste tools zijn hierbij cruciaal. Dus meten is weten!

Klaar voor de volgende versnelling, spar eens met een digitale marketing resultant. Kom langs in de de Hallen Amsterdam, onze thuishaven, waar goede koffie klaarstaat voor een goed adviesgesprek. Ontdek de kansen voor jouw organisatie. Neem direct contact op.