Content Optimalisatie

Wat is Content optimalisatie eigenlijk?

Content optimalisatie is het zo optimaal mogelijk maken van de inhoud (content) van pagina’s op jouw website. Er zijn verschillende manieren hoe je content optimalisatie kan inzetten:

  • Optimaliseren met focus op zoekmachinemarketing
  • Optimaliseren waarbij de nadruk ligt op conversie

Content optimalisatie vanuit het SEO oogpunt heeft als doel een hoge positie in de zoekresultaten van zoekmachines. Bij conversie optimalisatie is het doel de bezoeker te verleiden om tot een conversie over te gaan, dit kan het achterlaten van gegevens zijn of het kopen van een product/dienst. Hierbij is het noodzakelijk om vooraf de customer journey onder de loep te nemen van de verschillende klantgroepen die jouw website bezoeken. In de ideale situatie vind je een combinatie met het beste van beide. Perfect geoptimaliseerde content op jouw pagina’s wordt bovenaan in de zoekresultaten van zoekmachines getoond en leidt dus tot meer conversie van jouw website bezoeker.

Wil jij content optimalisatie toepassen voor jouw bedrijf? Of heb je vragen over de haalbaarheid van content optimalisatie met betrekking tot SEO? Laat het ons weten.

Inhoudgericht op vindbaarheid van je website

Content optimalisatie richt zich op goede content en het structureren van de website om een hoge positie te behalen in de zoekresultaten. Voor een goede positie in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google is het belangrijk dat Google snapt waar je website over gaat. Er wordt gekeken naar de inhoud van de site. De creatie van de content op je site. Vanuit SEO-oogpunt draaide het lange tijd om het verwerken van de juiste zoektermen binnen een site. Als je wilde ranken op termen zorgde je ervoor dat deze regelmatig op je site terugkwamen (keyword density).

Het startpunt voor het schrijven van teksten was gebaseerd op zoektermen. Welke zijn relevant en kunnen bezoekers opwekken? Het gebruiken van keywords in teksten en titels is belangrijk. Tegenwoordig ligt de nadruk toch meer op de kwaliteit van de content. Zoekmachines zijn steeds beter in staat de content te analyseren en de kwaliteit ervan in te schatten. Er wordt gekeken of de zoekwoorden in een context staan die relevant zijn. Daarnaast wordt gekeken naar de gebruikservaringen en de mate waarin de context echt gelezen wordt en als nuttig wordt ervaren.

Content optimalisatie gefocust op conversie-optimalisatie

Wanneer je met je website het doel heb om zoveel mogelijk conversies te realiseren, ben je inhoudelijk vooral gericht op gebruiksvriendelijkheid en probeer je de bezoeker te verleiden tot actie. Content ontwikkeling draagt bij aan meerdere fases van het aankoopproces van je doelgroep. Er wordt niet alleen geschreven om te ranken en naamsbekendheid te realiseren, de content moet ook gelezen worden en de bezoeker verleiden tot actie.

Optimalisatie richt zich hierbij op het structureren van de website en schrijven van teksten. Het moet fijn zijn om te lezen, navigeren moet makkelijk zijn en aanzet tot conversies moet zonder moeite kunnen (inschrijvingen, verzoek om informatie, sales, etc.). De inhoud kan ook helpen bij de customer service, loyaliteit, upsell en cross sell en het bouwen van een fanbase. Dit kan bijvoorbeeld via Social Media.

Hoe kan Booming jouw bedrijfsresultaat positief beïnvloeden?

Wil je content optimalisatie succesvol toepassen binnen jouw organisatie? Dat vereist de nodige kennis in de diverse online marketing disciplines. Onze content-specialisten helpen je graag om dit te realiseren. Bij Booming hebben wij de nodige ervaring opgedaan uit complexe praktijkcases. Met geavanceerde tools kunnen we snel en effectief handelen en besparen zo veel tijd en geld voor jouw bedrijf. Met een innovatieve content strategie en operationeel content plan helpen wij je op succesvolle wijze Content optimalisatie toe te passen binnen je organisatie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel Booming.