AB-software

Wat is AB-software?

A/B-software wordt gebruikt om effectief A/B-testen uit te voeren. Deze software kan via internet worden ingezet bij het testen van twee website-pagina’s, apps of campagnes. De helft van de bezoekers krijgt de originele pagina (pagina A) te zien. De overige 50% krijgt de andere variant (pagina B) te zien. Op basis van het gedrag van bezoekers kun je na analyse bepalen welke van de pagina het meeste rendement oplevert.

AB-software faciliteert in dit proces. Waar testen vroeger uitsluitend was weggelegd voor grote bedrijven die veel budget hadden, is dankzij de ontwikkeling van AB-software tools het nu ook voor kleinere bedrijven financieel aantrekkelijk gebruik te maken van deze geavanceerde tools.

Wil jij weten welke tools wij bij Booming gebruiken voor A/B testen? Check dat hier!

Wat is de meerwaarde van een A/B-test?

A/B-testen worden voornamelijk door websitebouwers en designers gebruikt. Maar ook grote e-commerce organisaties gebruiken steeds vaker A/B-testen. Het is een belangrijk instrument voor het optimaliseren van websites en de conversie kan zo ook worden geoptimaliseerd. Door het design van de website of e-mailnieuwsbrief anders vorm te geven is het mogelijk de conversieratio te verbeteren. De resultaten geven inzicht in het gedrag van de bezoekers. Door in te spelen op het gebruikersgedrag van je doelgroep is het mogelijk je online rendement een boost te geven. Het voordeel van A/B-testen is dat de websitebezoeker niet weet dat hij onderdeel uitmaakt van het onderzoek en natuurlijk gedrag vertoont.

Wat is de meerwaarde van de tools

De stappen in het testproces zijn over het algemeen als volgt:

  • Formulering van een vraag
  • Data-analyse (gegevens verzamelen)
  • Duidelijke formulering van doelen
  • Stel een hypothese op
  • Maak een aantal designs en start met testen hypothese
  • Analyseer de resultaten

Na het proces (dat continu moet plaatsvinden) worden de conclusies verwerkt in een eindverslag. Veranderingen kunnen direct worden doorgevoerd. De huidige AB-software maakt het mogelijk op effectieve en efficiënte wijze te testen. De tools zijn uitermate gebruiksvriendelijk en beschikken over geavanceerde analyse functionaliteiten. Er bestaan mogelijkheden om gratis gebruik te maken van goede tools. Voor organisaties met complexe vraagstukken raden wij aan gebruik te maken van professionele tools als Visual Website Optimizer, Optimizely of Convert. Deze tools zijn ook geschikt voor multivariabe en split-URL testen.

Optimaal rendement met experts van Booming

Onze Interaction-designers en Usability specialisten maken heel vaak gebruik van A/B-software en zijn dagelijks actief met het optimaliseren van website en verbeteren van conversies.

Kom snel langs in De Hallen in Amsterdam om te kijken hoe de inzet van AB-software jouw organisatie kan helpen met het optimaliseren van jouw content.