Meer omzet dankzij Bob Ross

Door Eddy Boeve, 12 augustus 2016, in Conversie

Wie kent hem niet? Velen zijn ’s nachts na terugkomst van een avondje stappen voor de TV bij zijn programma “The Joy of Painting” in slaap gevallen op zijn zalvende stem. We hebben het over Robert Norman “Bob” Ross, de schilderleraar met zijn prachtige afro-coupe, die in zijn topjaren een ware rage heeft veroorzaakt in de hobby-schildermarkt. En helaas in 1995 veel te vroeg is overleden. Maar hij heeft gelukkig een schat aan uitspraken achtergelaten, sommigen van diepe filosofische waarde:

Anything we don’t like, we’ll turn it into a happy little tree or something, because as you know, we don’t make mistake, we just have happy accidents.
Anything that you try and you don’t succeed, if you learn form it, it’s not a failure.
You have to have dark, in order to show light, just like in life.

Goed, maar waarom meer omzet dankzij Bob Ross?

Zijn methode van schilderen heeft zeker menige teken- en schilderswinkel veel extra omzet opgeleverd: de video’s, de schilderpaletten, kwasten, spatels en zijn set van standaard kleuren verf, waaronder exotische namen als Van Dyke Brown, Phthalo Blue & Green en Alizarin Crimson, vlogen de deur uit. Maar over die business wil ik het niet hebben.

Wij gebruiken namelijk zijn schildermethode als lichtend voorbeeld hoe je conversie-verbeteren zou moeten aanpakken. En dan nog afgezien van het feit of je de resultaten van zijn kunst mooi vindt, over smaak valt overigens zeker wel te twisten, en ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik zijn eindresultaten niet aan mijn eigen muur zou willen hangen.

Zijn schildermethode is namelijk erg goed te vergelijken met mijn werk als conversie- en UX-specialist bij Booming, en daarom wil ik jullie onze “Bob Ross Conversie Methode” niet onthouden.

De volgorde maakt zeker uit!

Bob legt uit dat je bij schilderen moet beginnen met de lucht, dan de bergen ervoor moet schilderen, en vervolgens, laag voor laag, de bomen op de achtergrond, het water, de bomen op de voorgrond en tenslotte het hutje en het pad naar het hutje moet schilderen. Logisch, je moet er niet aan denken dat je de achtergrond tussen de takjes en bladeren van de bomen op de voorgrond zou moeten schilderen (als dat al mogelijk zou zijn met de dikke kwasten die Bob altijd gebruikt).

Bij conversie is het niet anders. Wij hebben 5 stappen gedefinieerd in de Booming Conversie Methode, en die moet je ook in een specifieke volgorde toepassen, omdat het anders een janboel wordt:

Je begint dus bij 1. Klant & Doelen (de lucht), en eindigt bij 5. Stijlen (het pad naar het hutje). Net als bij Bobs schilderwerk is een andere volgorde niet onmogelijk, maar zeker niet handig of effectief.

Gebruik het juiste palet!

Bob heeft een goed gevuld palet met alle kleuren die je nodig hebt:

Wij hebben ook “kleuren” nodig voor ons conversiepalet. Maar onze basisset bestaat uit conversie-technieken, veelal wetmatigheden uit de gedragswetenschappen, marketing en heuristieken uit het user-experience werkveld:

Kies het juiste materiaal!

Bob gebruikt maar een paar kwasten, een spatel en een palet om zijn landschapsschilderijtjes te maken:

 

Ook wij conversie- en UX-specialisten gebruiken onze eigen conversietools:

    

Zie hier het complete overzicht van tools die wij gebruiken!

Little Happy Conversions

Dus de keuze van een goede conversiemethode, de beste tools en het juiste palet aan conversie-methoden en technieken laten je business zeker groeien.

En net als Bob het altijd over zijn “Little Happy Trees” heeft, willen wij het graag hebben over jouw “Little Happy Conversions”. En die komen vanzelf, als je stap voor stap, én met de juiste techniek aan het optimaliseren begint!

Mijn volgende blog gaat over Stap 1. Klant & Doelen: over Buyer Persona’s, Customer Journeys, Toptaken en nog veel meer!

Interessant? Laat het je netwerk weten:
Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook