Laat tekst voor je werken: de 10 onmisbare ingrediënten voor conversie

Door Eddy Boeve, 25 november 2015, in Conversie

Tekstschrijven komt in vele vormen. Je hebt long copy, short copy en zelfs micro copy. Maat wat je ook schrijft, je moet natuurlijk altijd nadenken over de doelgroep voor wie je het schrijft en het doel dat je je met de tekst wilt bereiken. Als dat conversie is, méér mensen op jouw website laten doen wat ze van jou moeten gaan doen, dan komen de onderstaande tips ongetwijfeld van pas.

1. Stop met benoemen: ga verkopen!

Veel websites benoemen de zaken die ze “verkopen”. Een opsomming, een catalogus, met merken, types, diensten, producten, et cetera. Het wordt tijd dat we in de verkoop-modus gaan! Waarom zou ik iets gaan lezen? Waarom zou ik dat product nodig hebben? Ik heb er toch al één? Waarom zou ik deze verkoper vertrouwen? En is dit wel de beste? Er zijn zoveel anderen toch?

Je kunt natuurlijk boven de pagina zetten: “Reisverzekering”. Maar als je aan iemand een reisverzekering wilt verkopen, aan iemand die nog niet besloten heeft of hij sowieso wel een reisverzekering wil kopen, zou dan “Onbekommerd op reis? Neem onze voordelige reisverzekering, in 1 minuut geregeld” niet beter zijn?

McGovern heeft in zijn boek “The Long Neck” uitgebreid aangetoond dat de meeste mensen met een concrete vraag naar een site komen, en dat je door een beperkt aantal van die vragen snel te beantwoorden (“de toptaken”), je de grootste groep van bezoekers al meteen geholpen hebt. Dan ben je dus goed bezig!

2. Stop met woorden produceren: ga dialogen bouwen!

Teksten, teksten, teksten, er valt heel wat te lezen op jullie websites. Veel sites worden domweg “gevuld met content”. Ik noem dat “vakkenvuller”. Maar zo werkt verkopen natuurlijk niet: teksten aanbieden om te lezen, en dan ga ik het wel kopen. Je moet een gesprek met mij aangaan, een echte dialoog. Geef diverse ingangen naar het aanbod, ondersteun vergelijken, geeft tips voor de aanschaf, bied een rekenmodule aan, etcetera. Als een bezoeker klikt, is dat het teken dat de dialoog op gang is, en weer een stap dichtbij de conversie!

3. Stop met boren verkopen: ga gaten verkopen!

Ik weet niet wat het is, maar wij willen het liefst boren verkopen, terwijl de wereld op zoek is naar gaten om het boekenkastje op te hangen. Dit is een quote uit het boek van Jos Burgers “Gek op Gaten”. We hebben steenboren, metaalboren, houtboren, diamantboren, kijk eens hoe mooi ze in het schap staan, kies maar!

Probeer daarom jouw aanbod te vertalen naar herkenbare voordelen voor de bezoeker. Dus geen “Offerte aanvragen”, maar “Prijsopgave”. Dus niet “Met 64GB geheugen”, maar “Genoeg opslag voor tienduizenden foto’s”.

4. Geen lappen tekst: maak teksten scanbaar!

Soms ontkom je er niet aan: je moet een verhaal vertellen, story-telling is een krachtig middel. Maar denk er dan aan dat men die tekst ook moet kunnen scannen. Creëer daarom een duidelijke visuele hiërarchie in de tekst, dus met een titel, subtitel, een herkenbare lead (bijvoorbeeld in bold) en bullets met herkenbare trefwoorden (bijvoorbeeld ook weer bold). En gebruik genoeg witruimte, zodat je oog makkelijk element voor element kan scannen.

5. Stop met verhalen zonder eind: voeg altijd een call-to-action toe!

En verhalen zijn verhalen, maar wat is het doel van het verhaal? Moeten ze iets gaan kopen? Moeten ze zich inschrijven? We moeten de bezoekers niet laten zwemmen, maar ze als onderdeel van het verhaal een subtiel duwtje in de richting van een doel geven, en het liefst natuurlijk ons doel. Ga er niet van uit dat ze dat zelf wel gaan uitvinden in jouw website-navigatie.

6. Stop met domme teksten: gebruik slimme teksten!

We moeten ook eens dieper gaan nadenken over wát we gaan opschrijven. Laten we dat eens effectiever doen, doen ze langs de lat van “slimme teksten” te houden. We moeten overbodige taal weglaten en aansturen op slimme psychologische verleiding. Pas het meteen toe: zet het voordeel voorop, stel niet de vraag, maar beantwoord hem, gebruik niet (alleen) merknamen, “show, don’t tell”, etcetera.

7. Geen grote stappen: duw ze in stapjes naar het einddoel!

Maar wees ook weer niet te gretig met de klanten op jouw site naar het einddoel te schoppen. Er is vele malen aangetoond (onder andere door de gedragswetenschapper Cialdini) dat de bezoeker kleine stapjes laten nemen in een dialoog veel effectiever is.

8. Stop saaiheid: voeg verleiding toe.

En laten we niet vergeten dat we onze bezoekers in de door ons aangeboden dialogen makkelijk kunnen sturen! Door bijvoorbeeld op het juiste moment, timing is ook hier alles, een psychologisch duwtje te geven met tools als “social”, “schaarste” en “verliestaal”. Cialdini hanteert er 6, maar er zijn er honderden. Daarin investeren levert zeker meer conversie op!

9. Geen kleine lettertjes: gebruik GROTERE fonts!

En, wellicht overbodig, niemand houdt van kleine lettertjes, behalve advocaten, notarissen en onbetrouwbare marketeers. Het vergroten van het font levert meteen meer conversie op. Hoe groot? De stelregel is: als je denkt, wat groot, doe er dan nog een point bij. En nog een bijkomend voordeel van grotere fonts: je wordt gedwongen om beknopter te gaan schrijven, anders past het niet meer. En in het algemeen geldt de regel: schrappen is hogere conversie.

10. Geloof mij niet: ga testen!

En de belangrijkste tip is wel: geloof niets van het voorgaande wat ik je net verteld heb! Ga het zelf testen en kijk óf, waar en hoe het voor jouw website en doelgroepen werkt.

11. Verras je bezoeker: geef een presentje, iets leuks!

Ja dat had je niet verwacht, toch? Tien tips? Nee je krijgt er een paar gratis bij van mij:

  • Gebruik een oneven aantal bullits, tips, etcetera. Dat oogt voor de meeste mensen prettiger.
  • Laat het euro-teken, de punten tussen duizendtallen en de “…,00” achter een bedrag weg: dan oogt de prijs goedkoper.
  • Gebruik “anchoring” om jouw producten goedkoper te lijken. Als je eerst een gouden Apple Watch van $12.000,00 dollar laat zien, lijkt de “gewone” Apple Watch van €669,- haast goedkoop…

 

Direct starten met het schrijven van scorende teksten? 

Download de Verleidingswoorden voor een converterende tekst en
laat jouw teksten voor je werken.
Na het invullen van het formulier ontvang je een e-mail met de verleidingswoorden.